Pedagogika dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PD-R-SL6O>PEDDSPPED
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Przedmiot obejmuje zagadnienia teoretyczne dotyczące dzieci z dysfunkcjami rozwoju psychomotorycznego oraz umiejętności opracowania i realizowania indywidualnych programów zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2020/2021-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Grodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS. Warszawa 2011.
- Jagieła J., Trudny uczeń w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.
- Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, cz. 1 i 2, Warszawa 2010.
- Kmiecik-Baran K. (red.), Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2005.
- Reid G., Wearmouth J., Dysleksja. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2008.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bieluga K., Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003.
- Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
- Fechner-Sędzicka I., Szkolny system wspierania zdolności: jak rozpoznawać i rozwijać dziecięce uzdolnienia?, Wydawnictwo AKER, Toruń 2003
- K. Bieluga, Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• potrafi wymienić, zdefiniować, wskazać istotne cechy rozwoju dziecka oraz prawidłowości typowe dla wieku rozwojowego dziecka, jak również wymienić i opisać typowe zagadnienia oraz terminy związane z przedmiotem
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:prezentacja multimedialna
Wiedza
• potrafi wymienić, opisać podstawowe założenia metodyki przedmiotu
i omówić jej zastosowanie w różnych formach kształcenia ucznia niepełnosprawnego
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W04, PD1P_W05, PD1P_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:prezentacja multimedialna
Wiedza
• zna, opisuje model oraz wymienia procedury kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole zgodnie z rozporządzeniami MEN
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W04, PD1P_W05, PD1P_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• identyfikuje rodzaje, przyczyny i skutki SPE dla dziecka, co pozwala wykorzystać nabytą wiedzę do interpretowania i diagnozowania problemów edukacyjnych i wychowawczych ucznia z SPE
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U03, PD1P_U05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• znając przyczyny i rodzaje dysfunkcji potrafi umiejętnie dokonywać doboru odpowiednich metod kształcenia wspierających rozwój uczniów z SPE
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U03, PD1P_U05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Umiejętności
• projektuje pracę dydaktyczno-wychowawczą uwzględniającą indywidualne potrzeby edukacyjne ucznia z SPE – planuje pracę na lekcji i na zajęciach pozalekcyjnych oraz współpracę z rodzicami uczniów z SPE
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U03, PD1P_U05, PD1P_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu
Kompetencje społeczne
• rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu metodyki przedmiotu oraz ustawicznego ich rozwijania w związku z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu