Diagnoza osób uzależnionych i pomoc specjalistyczna PD-R-SL6O>DOUIPSP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu problematyki diagnozy uzależnień oraz pomocy osobom uzależnionym od substancji psychoaktywnych, w tym alkoholu, leków, nikotyny, narkotyków, a także uzależnień behawioralnych. Przedmiot obejmuje podstawowe zagadnienia określające diagnozę, typologię zaburzeń, mechanizmy zaburzeń i metody terapii. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/2021-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Miller M.P., (red.), Terapia uzależnień. Metody oparto na dowodach naukowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
- Zaworska-NIkoniuk D., Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień. Wydawnictwo „Epistheme” 2005.
- Beck A. T., Wright F., Newman C., Liese B., Terapia poznawcza uzależnień. Wydawnictwo UJ, Kraków 2007.
- Woronowicz B., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina, Warszawa 2009.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Connors G.J., DiClemente C.C., Marden Velasquez M., Donovan D.M., Etapy zmiany w terapii uzależnień. Wybór i planowanie interwencji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2015.
- Sobolewska-Mellibruda Z., „Współuzależnienie - koncepcja i psychoterapia”. Terapia Uzależnienia i Współuzależnienia nr 4/2008, 5/2008 oraz 6/2008.
- Erikson C.K., Nauka o uzależnieniach. Od neurobiologii do skutecznych metod leczenia, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
- Guerreschi C., Nowe uzależnienia. Wyd. 2., Wydawnictwo Salwator, Kraków 2010.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
• zna podstawowe terminy używane na gruncie problematyki uzależnień oraz zagadnienia w jej ramach rozważane, posiada elementarną wiedzę na temat, interakcji jednostki ze środowiskiem, relacji interpersonalnych w rodzinie
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Wiedza
• posiada podstawową uporządkowaną wiedzę na rodzajów uzależnień, diagnozowania przyczyn ich powstawania i możliwości podejmowania działań zaradczych
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_W01, PD1P_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
• potrafi analizować i interpretować złożone problemy społeczne i wychowawcze, przewidzieć konsekwencje, korzystać z aktów prawnych i przepisów w celu interpretowania zachowań w zakresie diagnozowania i profilaktyki uzależnień
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
• identyfikuje zjawiska i procesy zachodzące w obrębie profilaktyki uzależnień, ich przyczyny i skutki oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę w praktyce, potrafi samodzielnie ocenić wpływ różnych środków psychoaktywnych na zachowanie człowieka, jego ograniczenia w aspekcie dydaktycznym i wychowawczym oraz podejmować działania diagnostyczno-profilaktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_U01, PD1P_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
rozumie jakie znaczenie ma zdobyta wiedza i umiejętności z zakresu problematyki uzależnień oraz potrafi właściwie dobierać działania resocjalizacyjne/terapeutyczne, ma świadomość udzielanie pomocy osobie uzależnionej w związku z wykonywaniem pracy pedagoga
Powiązane efekty kierunkowe:
PD1P_K04, PD1P_K06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca pisemna