Przedmiot obieralny - Ochrona biosfery OS-ES-SI7O>OB-POB2
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studenta z zagrożeniami bioróżnorodności Polski i świata, prawodawstwem ochrony przyrody w Polsce, metodami ochrony gatunków, ekosystemów i fizjocenoz, metodami projektowania i zarządzania obszarami chronionymi.
Po odbytym kursie student/ka:
· zna historię, motywy, cele i podstawowe kierunki ochrony przyrody w Polsce i na świecie, zna czynniki zagrażające gatunkom roślin, grzybów i zwierząt oraz różnym ekosystemom, zna organizację i prawodawstwo w zakresie ochrony przyrody w Polsce, formy i rodzaje ochrony przyrody w Polsce, metody ochrony gatunków in situ i ex situ, metody ochrony najważniejszych ekosystemów Polski, zagadnienia projektowania i zarządzania obszarami chronionymi;
· potrafi ocenić wartość przyrodniczą terenu na podstawie analizy flory, fauny, roślinności i siedlisk przyrodniczych, umie wykorzystać materiały źródłowe (pisane, kartograficzne, fotograficzne) przy waloryzacji terenu przeznaczonego do ochrony, rozpoznaje zagrożenia dla ekosystemów leśnych, łąkowych, wodnych i bagiennych, potrafi wykonywać analizę SWOT, umie identyfikować konflikty ekologiczne, potrafi zaprojektować formę ochrony dla terenu o określonej wartości przyrodniczej oraz ustalić zasady użytkowania i zarządzania obiektem;
· student posiadł umiejętność pracy w grupie, dostrzega wartość żywej przyrody, rozumie potrzebę zrównoważonego gospodarowania zasobami żywej przyrody.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna historię, motywy, cele i podstawowe kierunki ochrony przyrody w Polsce i na świecie; wymienia i charakteryzuje grupy gatunków i biotopów specjalnej troski
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin:Egzamin pisemny z treści przedstawianych na wykładach (5 pytań; czas trwania egzaminu: 60 min.); sprawdzana jest wiedza studenta, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcyjnego myślenia. Pytania odnoszą się do efektów kształcenia z kategorii „wiedza”. Do egzaminu obowiązują zagadnienia wymienione w treściach programowych wykładów.
Wiedza
wymienia i opisuje najważniejsze przejawy synantropizacji układów przyrodniczych wymienia i opisuje czynniki zagrażające gatunkom roślin, grzybów i zwierząt oraz różnym typom ekosystemów
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin:Egzamin pisemny z treści przedstawianych na wykładach (5 pytań; czas trwania egzaminu: 60 min.); sprawdzana jest wiedza studenta, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcyjnego myślenia. Pytania odnoszą się do efektów kształcenia z kategorii „wiedza”. Do egzaminu obowiązują zagadnienia wymienione w treściach programowych wykładów.
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Wiedza
opisuje organizację ochrony przyrody w Polsce , wskazuje i charakteryzuje prawne instrumenty ochron
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin:Egzamin pisemny z treści przedstawianych na wykładach (5 pytań; czas trwania egzaminu: 60 min.); sprawdzana jest wiedza studenta, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcyjnego myślenia. Pytania odnoszą się do efektów kształcenia z kategorii „wiedza”. Do egzaminu obowiązują zagadnienia wymienione w treściach programowych wykładów.
Wiedza
wymienia i opisuje metody ochrony gatunków
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin:Egzamin pisemny z treści przedstawianych na wykładach (5 pytań; czas trwania egzaminu: 60 min.); sprawdzana jest wiedza studenta, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcyjnego myślenia. Pytania odnoszą się do efektów kształcenia z kategorii „wiedza”. Do egzaminu obowiązują zagadnienia wymienione w treściach programowych wykładów.
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Wiedza
opisuje metody wybory obszarów do ochrony, zna zasady projektowania i zarządzania obszarami chronionymi, wymienia i opisuje sposoby ochrony ekosystemów lądowych i wodnych
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin:Egzamin pisemny z treści przedstawianych na wykładach (5 pytań; czas trwania egzaminu: 60 min.); sprawdzana jest wiedza studenta, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcyjnego myślenia. Pytania odnoszą się do efektów kształcenia z kategorii „wiedza”. Do egzaminu obowiązują zagadnienia wymienione w treściach programowych wykładów.
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Umiejętności
potrafi ocenić wartość przyrodniczą terenu na podstawie analizy flory, fauny, roślinności i siedlisk przyrodniczych
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Umiejętności
umie wykorzystać materiały źródłowe (pisane, kartograficzne, fotograficzne) przy waloryzacji terenu przeznaczonego do ochrony
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_U07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Umiejętności
rozpoznaje zagrożenia dla ekosystemów leśnych, łąkowych, wodnych i bagiennych
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Umiejętności
potrafi wykonywać analizę SWOT oraz identyfikować konflikty ekologiczne
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Umiejętności
potrafi zaprojektować formę ochrony dla terenu o określonej wartości przyrodniczej oraz ustalić zasady użytkowania i zarządzania obiektem
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_U06, OS1A_U16
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Umiejętności
potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_U15
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Kompetencje społeczne
dostrzega wartość żywej przyrody
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_K04
Metody weryfikacji:
Egzamin:Egzamin pisemny z treści przedstawianych na wykładach (5 pytań; czas trwania egzaminu: 60 min.); sprawdzana jest wiedza studenta, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcyjnego myślenia. Pytania odnoszą się do efektów kształcenia z kategorii „wiedza”. Do egzaminu obowiązują zagadnienia wymienione w treściach programowych wykładów.
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Kompetencje społeczne
rozumie potrzebę zrównoważonego gospodarowania zasobami żywej przyrody
Powiązane efekty kierunkowe:
OS1A_K04
Metody weryfikacji:
Egzamin:Egzamin pisemny z treści przedstawianych na wykładach (5 pytań; czas trwania egzaminu: 60 min.); sprawdzana jest wiedza studenta, umiejętność kojarzenia faktów i dedukcyjnego myślenia. Pytania odnoszą się do efektów kształcenia z kategorii „wiedza”. Do egzaminu obowiązują zagadnienia wymienione w treściach programowych wykładów.
Ocena aktywności na zajęciach:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.
Weryfikacja na podstawie sprawozdania:Forma zaliczenia
(a) bieżąca ocena wiedzy studentów (ustne sprawdziany dopuszczające do zajęć); (b) ocena aktywności i pracy studentów podczas wykonywania ćwiczeń; (c) wykonanie pracy semestralnej, będącej sprawozdaniem z odbytych zajęć (praca jest przygotowywana według wytycznych przedstawionych przez prowadzącego zajęcia); (d) repetytorium: rozmowa sprawdzająca samodzielność wykonania pracy semestralnej i rozumienie zawartych w pracy treści.