Biologia
IS-NI8O>BIOLOG
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/2023-Z:
Założeniem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy o procesach biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji oraz o zmienności świata organizmów żywych. Po ukończeniu kursu (wykład + ćwiczenia laboratoryjne) studenci powinni: posiadać ogólną wiedzę o poziomach organizacji biologicznej, znać zasady klasyfikowania organizmów i mieć podstawową wiedzę o zróżnicowaniu Procaryota i Eucaryota, znać podstawowe procesy biologiczne występujące w świecie organizmów żywych, umieć posługiwać się podstawowymi technikami pracy laboratoryjnej biologów, w tym mikroskopowania, znać podstawowe techniki pracy terenowej, umieć posługiwać się kluczami do oznaczania gatunków roślin i zwierząt oraz identyfikować pospolite gatunki roślin siedlisk leśnych i nieleśnych.
|
W cyklu 2023/2024-Z:
Założeniem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy o procesach biologicznych warunkujących życie na różnych poziomach jego organizacji oraz o zmienności świata organizmów żywych. Po ukończeniu kursu (wykład + ćwiczenia laboratoryjne) studenci powinni: posiadać ogólną wiedzę o poziomach organizacji biologicznej, znać zasady klasyfikowania organizmów i mieć podstawową wiedzę o zróżnicowaniu Procaryota i Eucaryota, znać podstawowe procesy biologiczne występujące w świecie organizmów żywych, umieć posługiwać się podstawowymi technikami pracy laboratoryjnej biologów, w tym mikroskopowania, znać podstawowe techniki pracy terenowej, umieć posługiwać się kluczami do oznaczania gatunków roślin i zwierząt oraz identyfikować pospolite gatunki roślin siedlisk leśnych i nieleśnych.
|
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 1995/1996-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu po pozytywnym zdaniu egzaminu obejmującym wiedzę z wykładów oraz zalecanej literatury oraz pozytywnym zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych.. Dodatkowo pod uwagę również brane są: obecność na zajęciach, aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych, umiejętność wypowiadania się i wykorzystania terminologii naukowej.
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie na ocenę pozytywną (3,0) egzaminu i ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocena końcowa z przedmiotu jest określona na podstawie średniej arytmetycznej ocen z egzaminu oraz ćwiczeń, przy przyjęciu matematycznych reguł zaokrąglania.
<b>Wymagania wstępne</b>
ogólny poziom wiedzy absolwenta szkoły średniej
<b>Literatura podstawowa</b>
Reece J.B., Urry L.A., Cain M.L., Wasserman S.A., Minorsky P.V., Jackson R.B.. 2016. Biologia Campbella. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W. 2007. Biologia. Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa.
Szweykowska A., Szweykowski J. 1992. Botanika. Tom pierwszy. Morfologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szweykowska A., Szweykowski J. 1993. Botanika. Tom drugi. Systematyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Dzik J. 2015. Zoologia. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Ochocka R. (red.) 1999. Ćwiczenia z botaniki – cytologia, histologia i organografia. AM w Gdańsku, Gdańsk.
Turnau K., Stengl A. 1996. Botanika systematyczna, bakterie, sinice, glony, grzyby, cz. I tekst, cz. II ilustracje. UJ, Instytut Botaniki, Kraków.
Tończyk G., Siciński J. 2013. Klucz do oznaczania makrobezkręgowców bentosowych dla potrzeb oceny stanu ekologicznego wód powierzchniowych. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska.
Broda B., Mowszowicz J. 1971. Przewodnik do oznaczania roślin leczniczych, trujących i użytkowych. PZWL, Warszawa.
Urbisz A., Urbisz A. 2004. Rośliny zielne i krzewinki Polski – rośliny pospolite, częste. Atlas i klucz, Wydawnictwo Kubajak, Kraków.
Drobnik J. 2007. Zielnik i zielnikoznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 293
Szafer W., Kulczyński S. Pawłowski B. 1976. Rośliny Polskie. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>