Prowadzony w
cyklach:
2021/2022-Z, 2021/2022-L, 2022/2023-L, 2023/2024-L, 2024/2025-L
Punkty ECTS:
4
Język:
polski
Organizowany przez:
Katedra Inżynierii Produkcji
(dla:
Wydział Budowy Maszyn i Informatyki)
Pedagogika pracy IP-SM3O>PedPr
Tematyka zajęć zorientowana jest na kształtowanie postaw i umiejętności związanych z koniecznością ciągłego dokształcania zgodnie z ideą life-long learning oraz uczeniem osób dorosłych. Celem wykładów jest przedstawienie zagadnień składających się na system rozwoju i szkolenia pracowników. Podkreślane jest znaczenie rozwoju pracowników w kształtowaniu kultury Lean. Jako benchmark podawany jest przykład filozofii Toyoty. Przestawione są koncepcje, metody i techniki szkolenia, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które są stosowane w instruowaniu pracowników produkcyjnych. Celem zajęć projektowych jest nabycie praktycznych umiejętności związanych z projektowaniem i prowadzeniem szkoleń na wybrany temat z zakresu inżynierii produkcji.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
Ocena końcowa stanowi średnią ocen z ćwiczeń projektowych i egzamin. Jeżeli ocena końcowa wymaga zaokrąglenia, decyduje egzamin.
Dopuszcza się realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Dopuszcza się weryfikację osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
<b>Wymagania wstępne</b>
brak
<b>Literatura podstawowa</b>
–Shook J.: Zarządzać znaczy uczyć. Rozwiązywanie problemów i rozwój pracowników z wykorzystaniem metody A3, Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław 2010
–Graupp P., Wrona R. J.: Podręcznik TWI: doskonalenie niezbędnych umiejętności przełożonych. Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław 2010
<b>Literatura uzupełniająca</b>
–Richardson T., Richardson E., Droga Toyoty do angażowania pracowników: jak zrozumieć i wdrożyć ciągłe doskonalenie w każdej organizacji. Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław 2018
–Liker J., Ross K., Droga toyoty do doskonałości w usługach. MT Biznes, Warszawa 2018
–Majdak K., Baron-Puda M.: System szkoleń według TWI w budowaniu motywacji i zaangażowania pracowników produkcji. [w:] Technologie, procesy i systemy produkcyjne'2020: monografia. T.3 (red. D. Więcek, J. Rysiński). Wydawnictwo Naukowe ATH w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2020, s. 217-224