Marketing IP-SI7O>MARKET
Treści programowe (tematyka zajęć):
1. Definicja i zakres marketingu: pojęcie, zasady, funkcje, uwarunkowania sektorowe
2. Otoczenie marketingowe, zachowania nabywców, segmentacja
3. Produkt: struktura, cykl życia, portfolio, marka
4. Ceny i ich polityka: cele, wybór, wdrażanie
5. Dystrybucja, kanały, pośrednicy i logistyka
6. Promocja: funkcje i struktura, miks promocyjny
7. Reklama: funkcje, fazy i organizacja
8. System informacji marketingowych
9. Rozwój i komercjalizacja nowego produktu
10. Małe firmy: produkty, klienci, konkurencja
11. Zarządzanie Relacjami z Klientem (CRM)
12. Marketing internetowy: geneza, rozwój, stan obecny
13. Marketing internetowy: strategie, rynki B2B
14. Etapy i procedury zarządzania marketingowego
W cyklu 2021/2022-Z:
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe obszary zagadnień związanych z marketingiem i jego rolą we współczesnym przedsiębiorstwie. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjami marketingu, zarządzaniem promocją, ceną, dystrybucją, cyklem życia produktu, relacjami z klientem, marketingiem internetowym i specyfiką marketingu w małej firmie. Celem ćwiczeń jest rozwijanie umiejętności związanych z zarządzaniem narzędziami marketingowymi na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Studenci opracowują w trakcie ćwiczeń przykłady dotyczące ww. tematyki. |
W cyklu 2022/2023-L:
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe obszary zagadnień związanych z marketingiem i jego rolą we współczesnym przedsiębiorstwie. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjami marketingu, zarządzaniem promocją, ceną, dystrybucją, cyklem życia produktu, relacjami z klientem, marketingiem internetowym i specyfiką marketingu w małej firmie. Celem ćwiczeń jest rozwijanie umiejętności związanych z zarządzaniem narzędziami marketingowymi na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Studenci opracowują w trakcie ćwiczeń przykłady dotyczące ww. tematyki. |
W cyklu 2023/2024-L:
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe obszary zagadnień związanych z marketingiem i jego rolą we współczesnym przedsiębiorstwie. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjami marketingu, zarządzaniem promocją, ceną, dystrybucją, cyklem życia produktu, relacjami z klientem, marketingiem internetowym i specyfiką marketingu w małej firmie. Celem ćwiczeń jest rozwijanie umiejętności związanych z zarządzaniem narzędziami marketingowymi na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Studenci opracowują w trakcie ćwiczeń przykłady dotyczące ww. tematyki. |
W cyklu 2024/2025-L:
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe obszary zagadnień związanych z marketingiem i jego rolą we współczesnym przedsiębiorstwie. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjami marketingu, zarządzaniem promocją, ceną, dystrybucją, cyklem życia produktu, relacjami z klientem, marketingiem internetowym i specyfiką marketingu w małej firmie. Celem ćwiczeń jest rozwijanie umiejętności związanych z zarządzaniem narzędziami marketingowymi na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa. Studenci opracowują w trakcie ćwiczeń przykłady dotyczące ww. tematyki. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Kotler P.: Marketing: podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
- Altkorn J.: Podstawy marketingu: praca zbiorowa, Instytut Marketingu, Kraków 2005
- Baruk A., Hys K., Dziadowski A.: Marketing dla inżynierów. PWE, Warszawa 2012
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosem W.: Marketing: punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000
- Frąckiewicz E.: Marketing internetowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat podstawowych związków produkcji z otoczeniem i rynkiem.
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia marketingowych uwarunkowań zarządzania produkcją.
Umie scharakteryzować rynek dla produktu zgodnie z kryteriami segmentacji.
Ma umiejętność zarządzania narzędziami marketingu zgodnie z cyklem życia produktu.
Potrafi zaprojektować podstawowe funkcje promocyjne dla produktu.
Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych i internetowych dotyczących prezentowanej problematyki.
Rozumie społeczne skutki oddziaływania marketingu.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa stanowi średnią z ocen z zaliczenia wykładu (egzamin) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (oceny ze sprawozdań).
Literatura
Wykaz literatury podstawowej:
1. Kotler P.: Marketing: podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002
2. Altkorn J.: Podstawy marketingu: praca zbiorowa, Instytut Marketingu, Kraków 2005
3. Baruk A., Hys K., Dziadowski A.: Marketing dla inżynierów. PWE, Warszawa 2012
Wykaz literatury uzupełniającej:
1. Frąckiewicz E.: Marketing internetowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
2. Olczak A., Urbaniak M. Marketing B2B w praktyce gospodarczej, Warszawa 2006, Difin