Systemy operacyjne I I-SI7O>SO-I
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem przedmiotu jest przedstawienie roli i zadań systemu operacyjnego w funkcjonowaniu systemu komputerowego oraz omówienie zagadnień realizacji wybranych algorytmów i struktur danych i ich implementacji. Prezentowane są techniki zarządzania podstawowymi zasobami sprzętowymi komputera: procesorem, pamięcią operacyjną oraz wirtualną i urządzeniami wejścia-wyjścia oraz ich wpływ na efektywność funkcjonowania systemu jako całości. W kontekście zarządzania zasobami wprowadzana jest koncepcja procesu oraz wątku. Omawiana jest koncepcja pliku oraz realizacja systemu plików — warstwy logicznej i fizycznej — wraz z przykładami konkretnych implementacji (CP/M, FAT-12/16/32, ISO 9660, Unix, NTFS). Osobnym zagadnieniem, integralnie związanym z realizacją systemu operacyjnego, jest współbieżność i synchronizacja w sensie koordynacji przepływu sterowania. W kontekście podstawowych problemów synchronizacji, takich jak wzajemne wykluczanie oraz ograniczone buforowanie, omawiane są podejścia do synchronizacji procesów bazujące na współdzielonych zmiennych, podejścia wspierane przez system operacyjny - semafory, oraz podejścia wymagające wsparcia w konstrukcjach programowych języków wysokopoziomowych — monitory, regiony krytyczne i spotkania. Omawiany jest problem wynikający z dostępu współbieżnych procesów do zasobów- zakleszczenie oraz podejścia do rozwiązywania tego problemu. |
W cyklu 2022/2023-L:
Celem przedmiotu jest przedstawienie roli i zadań systemu operacyjnego w funkcjonowaniu systemu komputerowego oraz omówienie zagadnień realizacji wybranych algorytmów i struktur danych i ich implementacji. Prezentowane są techniki zarządzania podstawowymi zasobami sprzętowymi komputera: procesorem, pamięcią operacyjną oraz wirtualną i urządzeniami wejścia-wyjścia oraz ich wpływ na efektywność funkcjonowania systemu jako całości. W kontekście zarządzania zasobami wprowadzana jest koncepcja procesu oraz wątku. Omawiana jest koncepcja pliku oraz realizacja systemu plików — warstwy logicznej i fizycznej — wraz z przykładami konkretnych implementacji (CP/M, FAT-12/16/32, ISO 9660, Unix, NTFS). Osobnym zagadnieniem, integralnie związanym z realizacją systemu operacyjnego, jest współbieżność i synchronizacja w sensie koordynacji przepływu sterowania. W kontekście podstawowych problemów synchronizacji, takich jak wzajemne wykluczanie oraz ograniczone buforowanie, omawiane są podejścia do synchronizacji procesów bazujące na współdzielonych zmiennych, podejścia wspierane przez system operacyjny - semafory, oraz podejścia wymagające wsparcia w konstrukcjach programowych języków wysokopoziomowych — monitory, regiony krytyczne i spotkania. Omawiany jest problem wynikający z dostępu współbieżnych procesów do zasobów- zakleszczenie oraz podejścia do rozwiązywania tego problemu. |
W cyklu 2023/2024-L:
Celem przedmiotu jest przedstawienie roli i zadań systemu operacyjnego w funkcjonowaniu systemu komputerowego oraz omówienie zagadnień realizacji wybranych algorytmów i struktur danych i ich implementacji. Prezentowane są techniki zarządzania podstawowymi zasobami sprzętowymi komputera: procesorem, pamięcią operacyjną oraz wirtualną i urządzeniami wejścia-wyjścia oraz ich wpływ na efektywność funkcjonowania systemu jako całości. W kontekście zarządzania zasobami wprowadzana jest koncepcja procesu oraz wątku. Omawiana jest koncepcja pliku oraz realizacja systemu plików — warstwy logicznej i fizycznej — wraz z przykładami konkretnych implementacji (CP/M, FAT-12/16/32, ISO 9660, Unix, NTFS). Osobnym zagadnieniem, integralnie związanym z realizacją systemu operacyjnego, jest współbieżność i synchronizacja w sensie koordynacji przepływu sterowania. W kontekście podstawowych problemów synchronizacji, takich jak wzajemne wykluczanie oraz ograniczone buforowanie, omawiane są podejścia do synchronizacji procesów bazujące na współdzielonych zmiennych, podejścia wspierane przez system operacyjny - semafory, oraz podejścia wymagające wsparcia w konstrukcjach programowych języków wysokopoziomowych — monitory, regiony krytyczne i spotkania. Omawiany jest problem wynikający z dostępu współbieżnych procesów do zasobów- zakleszczenie oraz podejścia do rozwiązywania tego problemu. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- A. Silberschatz, J.L. Peterson, G. Gagne: Podstawy systemów operacyjnych, PWN, Warszawa, 2021.
- M. J. Bach: Budowa systemu operacyjnego Unix, WNT, Warszawa, 1995.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- W. Stallings: Systemy operacyjne. Architektura, funkcjonowanie i projektowanie, Helion,2021.
- Z. Królikowski, M. Sajkowski: UNIX dla początkujących i zaawansowanych, Nakom, Poznań, 1993.
- J. Marczyński: UNIX użytkowanie i administrowanie, Helion, Gliwice, 1995.
<b>Inne informacje</b>
W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2022/2023-L: brak
| W cyklu 2023/2024-L: brak
|
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma szczegółową wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych oraz systemu operacyjnego Linux.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Ma szczegółową wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych oraz systemu operacyjnego Linux.
Umiejętności
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł zarówno w języku polskim i języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł zarówno w języku polskim i języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Zadania domowe.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Kompetencje społeczne
Potrafi wyznaczyć cele strategiczne, operacyjne i priorytety dotyczące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K04
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Potrafi wyznaczyć cele strategiczne, operacyjne i priorytety dotyczące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.