Grafika komputerowa I-SI7O>GK
- https://elearning.ubb.edu.pl/course/view.php?id=134 (w cyklu 2024/2025-L)
Grafika komputerowa jest swoistym i wielorakim zjawiskiem powstałym w sferze interakcji człowiek-software-hardware. Celem przedmiotu jest przedstawienie, w sposób monograficzny, zagadnień stojących u podstaw współczesnych systemów grafiki komputerowej i zasadniczych dziedzin jej zastosowań. Omawiane są w takim razie zagadnienia struktury systemu graficznego, modelowania geometrii, konwersji rastrowej a także wybranych aspektów grafiki fotorealistycznej, w szczególności modelowania barwy, oświetlenie i tekstury.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
W cyklu 2024/2025-L: Algebra liniowa z geometrią analityczną (IDI.09): geometria przestrzeni R3, w ujęciu analitycznym
Fizyka (IDI.16): optyka geometryczna i własności falowe światła
Programowanie (IDI.19-IDI.22): ogólne umiejętności w zakresie programowania w języku C/C++ i C#
| W cyklu 2022/2023-L: brak
| W cyklu 2023/2024-L: brak
|
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metod i technik programowania w językach C/C , Java oraz JavaScript zagadnień grafiki komputerowej, ze szczególnym uwzględnieniem grafiki 3D
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W04
Metody weryfikacji:
Kolokwium:ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metod i technik programowania w językach C/C , Java oraz JavaScript zagadnień grafiki komputerowej, ze szczególnym uwzględnieniem grafiki 3D. Sprawdzian oraz zadania wyk. na zajęciach i domowe
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia grafiki komputerowej
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W10
Metody weryfikacji:
Kolokwium:ma uporządkowaną wiedzę w zakresie tworzenia grafiki komputerowej. sprawdzian oraz zadania wyk. na zajęciach i domowe
Wiedza
Zna obecny stan i perspektywy rozwoju informatyki w zakresie grafiki komputerowej
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W18
Metody weryfikacji:
Kolokwium:zna obecny stan i perspektywy rozwoju informatyki w zakresie grafiki komputerowej
Umiejętności
Potrafi posługiwać się różnymi technikami komunikacji w środowisku zawodowym i w innych środowiskach.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U02
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi posługiwać się różnymi technikami komunikacji w środowisku zawodowym i w innych środowiskach. Sprawdzian oraz na bieżąco w trakcie zajęć
Umiejętności
Posługuje się narzędziami informatycznymi.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Posługuje się narzędziami informatycznymi
Umiejętności
Stosuje zasady BHP w środowisku pracy, potrafi zorganizować pracę w sposób bezpieczny dla siebie i zespołu.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U17
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Stosuje zasady BHP w środowisku pracy, potrafi zorganizować pracę w sposób bezpieczny dla siebie i zespołu.
Kompetencje społeczne
Potrafi wyznaczyć cele strategiczne, operacyjne i priorytety dotyczące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K04
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Potrafi wyznaczyć cele strategiczne, operacyjne i priorytety dotyczące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Kryteria oceniania
Uzyskanie pozytywnego wyniku testów po wykładach. Uzyskanie pozytywnego wyniku punktowego z kolejnych zadań (problemów programistycznych) przewidzianych w harmonogramie na podstawie przygotowania i obrony sprawozdań. Opis sposobu ustalania oceny końcowej z przedmiotu:
ocena średnia pomiędzy ocenami uzyskanymi za wykłady a ćwiczenia laboratoryjne
Literatura
• Wykaz literatury podstawowej:
1. „Wprowadzenie do grafiki komputerowej”, J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Feiner, J. F. Hughes i R. L. Philips, WNT, 2001
2. “Multimedia i grafika komputerowa. Podręcznik w.2011” Tomasz Rudny. Helion
3. J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994
4. M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT, Warszawa 2006
• Wykaz literatury uzupełniającej:
1. Golker K.: GIMP dla fotografów– techniki cyfrowej obróbki zdjęć, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2012
2. Gradias M.: CorelDRAW– książka w kolorze, Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004
3. Derekhshani D.: Maya 2011– wprowadzenie, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2011
4. Pasek J.: 3ds max 9– animacja 3D od podstaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007
5. Kuklo K., Kolmaga J.: Blender– kompendium, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2007