Bezpieczeństwo pracy i ergonomia I-SI7O>BPiE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Studenci poznają przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w szkołach wyższych, metody i kryteria oceny zagrożenia i narażenia w miejscu pracy oraz metody ochrony przed tymi zagrożeniami. Studenci są także zapoznawani z zasadami postępowania w razie wypadku i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasadami udzielania Pierwszej pomocy. Zapoznanie Studenta z istniejącym stanem prawnym ochrony pracy; z zasadami zachowania się w przypadku zagrożenia oraz uświadomienie obowiązków i praw pracownika i pracodawcy. Tematyka obejmuje również całokształt norm prawnych, zaleceń a także zagadnień związanych z organizacją warunków pracy mających na celu ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy. Zagadnienia związane z stworzeniem optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka zajęć obejmuje całokształt norm prawnych, środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu ochronę praw pracownika oraz ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy, a także stworzenia optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka wykładów obejmuje omówienie zagadnień związanych z zapewnieniem ergonomicznych wymagań pracy na stanowisku, minimalizacją zagrożeń wypadkowych, oceną ryzyka zawodowego oraz kształtowaniem kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Studenci poznają przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w szkołach wyższych, metody i kryteria oceny zagrożenia i narażenia w miejscu pracy oraz metody ochrony przed tymi zagrożeniami. Studenci są także zapoznawani z zasadami postępowania w razie wypadku i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasadami udzielania Pierwszej pomocy. Zapoznanie Studenta z istniejącym stanem prawnym ochrony pracy; z zasadami zachowania się w przypadku zagrożenia oraz uświadomienie obowiązków i praw pracownika i pracodawcy. Tematyka obejmuje również całokształt norm prawnych, zaleceń a także zagadnień związanych z organizacją warunków pracy mających na celu ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy. Zagadnienia związane z stworzeniem optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka zajęć obejmuje całokształt norm prawnych, środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu ochronę praw pracownika oraz ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy, a także stworzenia optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka wykładów obejmuje omówienie zagadnień związanych z zapewnieniem ergonomicznych wymagań pracy na stanowisku, minimalizacją zagrożeń wypadkowych, oceną ryzyka zawodowego oraz kształtowaniem kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Studenci poznają przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w szkołach wyższych, metody i kryteria oceny zagrożenia i narażenia w miejscu pracy oraz metody ochrony przed tymi zagrożeniami. Studenci są także zapoznawani z zasadami postępowania w razie wypadku i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasadami udzielania Pierwszej pomocy. Zapoznanie Studenta z istniejącym stanem prawnym ochrony pracy; z zasadami zachowania się w przypadku zagrożenia oraz uświadomienie obowiązków i praw pracownika i pracodawcy. Tematyka obejmuje również całokształt norm prawnych, zaleceń a także zagadnień związanych z organizacją warunków pracy mających na celu ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy. Zagadnienia związane z stworzeniem optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka zajęć obejmuje całokształt norm prawnych, środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu ochronę praw pracownika oraz ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy, a także stworzenia optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka wykładów obejmuje omówienie zagadnień związanych z zapewnieniem ergonomicznych wymagań pracy na stanowisku, minimalizacją zagrożeń wypadkowych, oceną ryzyka zawodowego oraz kształtowaniem kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Studenci poznają przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w szkołach wyższych, metody i kryteria oceny zagrożenia i narażenia w miejscu pracy oraz metody ochrony przed tymi zagrożeniami. Studenci są także zapoznawani z zasadami postępowania w razie wypadku i w sytuacjach zagrożeń (np. pożaru, awarii), w tym zasadami udzielania Pierwszej pomocy. Zapoznanie Studenta z istniejącym stanem prawnym ochrony pracy; z zasadami zachowania się w przypadku zagrożenia oraz uświadomienie obowiązków i praw pracownika i pracodawcy. Tematyka obejmuje również całokształt norm prawnych, zaleceń a także zagadnień związanych z organizacją warunków pracy mających na celu ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy. Zagadnienia związane z stworzeniem optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka zajęć obejmuje całokształt norm prawnych, środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu ochronę praw pracownika oraz ochronę jego zdrowia i życia przed czynnikami niebezpiecznymi i szkodliwymi w środowisku pracy, a także stworzenia optymalnych warunków pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Tematyka wykładów obejmuje omówienie zagadnień związanych z zapewnieniem ergonomicznych wymagań pracy na stanowisku, minimalizacją zagrożeń wypadkowych, oceną ryzyka zawodowego oraz kształtowaniem kultury bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwie. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Koradecka D.: Bezpieczeństwo pracy i ergonomia. T:1 i T:2, CIOP, Warszawa 1997.
- Lewandowski J.: Materialne środowisko pracy, Łódź 2000.
- Hławiczka M, Ścieszka D.: Ergonomia i ochrona pracy. Cz. I – Biomedyczne podstawy pracy. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej Filia w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2001.
- Hławiczka M, Ścieszka D.: Ergonomia i ochrona pracy. Cz. II – Metody oceny pracy fizycznej. Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, Bielsko-Biała 2003.
- Kowal E. 2002.: Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii. Warszawa-Poznań, Wyd. Naukowe PWN.
- http://sip.legalis.pl/login_mk.seam
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Olszewski J., Podstawy ergonomii i fizjologia pracy, PWN, Warszawa 1997.
- Rączkowski B., BHP w praktyce, wyd. ODDK, Gdańsk 2012.
- Skuza L., Co warto wiedzieć o ryzyku zawodowym, ODDK, Gdańsk 2003.
- Smoliński D., Ocena ryzyka zawodowego, ODDK, Gdańsk 2003.
- Uzarczyk A., Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy, ODDK, Gdańsk 2006.
- Indulski J.: Higiena pracy – CIMP Im. Jerzego Nofera. Łódź 2001.
- Górska E.: Ergonomia, Warszawa, 2007, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
- Uzarczyk A.: Ocena ryzyka zawodowego, Gdansk, 2006, ODDK
- Raczkowski B.: BHP w praktyce, Gdansk, 2012, ODDK
- www.ciop.pl
- www.pip.gov.pl
- www.abcbhp.pl
- https://www.prawo.pl/kadry/bhp/
- www.lex.com.pl
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych w obszarze ergonomii i ochrony pracy. Ma elementarną wiedzę konieczną do uwzględniania aspektów pozatechnicznych, ekonomicznych oraz prawnych przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie układów mechanicznych i procesów technologicznych
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W21
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Posiada wiedzę na temat trendów rozwojowych w obszarze ergonomii i ochrony pracy. Ma elementarną wiedzę konieczną do uwzględniania aspektów pozatechnicznych, w tym ekologicznych i ochrony środowiska przyrodniczego, ekonomicznych oraz prawnych przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie układów mechanicznych i procesów technologicznych.
Umiejętności
Potrafi zaprojektować stanowiska pracy identyfikując potrzeby pracowników. Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U16
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi zaprojektować stanowiska pracy identyfikując potrzeby pracowników, w tym specyficzne wymagania związane
z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Ma przygotowanie niezbędne do pracy
w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Umiejętności
Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów – istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia,6obiekty, systemy, procesy mechaniczne.
Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwie produkcyjnym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą, potrafi stworzyć optymalne warunki do pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U17
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwie produkcyjnym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą, potrafi stworzyć optymalne warunki do pracy z punktu widzenia ergonomii, fizjologii i psychologii pracy. Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić – zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów – istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy mechaniczne
Kompetencje społeczne
Ma świadomość społecznej działalności inżyniera w zakresie ergonomii, a w tym dostosowywania stanowisk pracy pod kątem wymagań ergonomii oraz wymagań specyficznych dla osób niepełnosprawnych.
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Ma świadomość społecznej działalności inżyniera w zakresie ergonomii, a w tym dostosowywania stanowisk pracy pod kątem wymagań ergonomii oraz wymagań specyficznych dla osób niepełnosprawnych.
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Kompetencje społeczne
Potrafi pracować i współdziałać w zespole, przyjmując w niej różne role, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K07
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi pracować i współdziałać w zespole, przyjmując w niej różne role, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania