Teoria informacji i kodowanie I-NM3O>TIiK
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w teorię informacji, przydatną w wielu zastosowaniach informatyki, jak m.in. w kryptografii, w modelowaniu języka naturalnego, czy w bio-informatyce. Teoria ta określa ilościowo informację zawartą w zmiennej losowej lub w ciągu bitów, a także kryteria optymalnego przesyłania zakodowanej wiadomości przez zaszumiony kanał.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Niwiński, M. Strojnowski, M. Wojnarski. Kurs e-learningowy z teorii informacji. http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Teoria_informacji
- Chojcan J., Rutkowski J., Zbiór zadań z teorii informacji i kodowania, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1997.
- Abramson N.: Teoria informacji i kodowania, Warszawa, WNT,1969.
- Nowakowski J., Sobczak W.: Teoria informacji, Warszawa, WNT,1971.
- Łukasik Z.: Teoria informacji i sygnałów, Radom, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, 2004.
- Information and Coding Theory, Gareth A. Jones and J. Mary Jones, Springer, 2000.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Elements of Information Theory, Thomas M. Cover and Joy A. Thomas, Wiley Series in Telecommunications, 1991
- An Introduction to Kolmogorov Complexity and Its Applications, Ming Li and Paul Vitanyi, Springer, 1997.
- Information Theory, Inference, and Learning Algorithms, David J.C. MacKay, Cambridge University Press, 2003.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznych podstaw teorii informacji oraz ich praktycznych zastosowań
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_W02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
Posiada umiejętność pracy indywidualnie i w zespole, potrafi kierować małym zespołem
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_U02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
Potrafi pracować w zespole w roli osoby inspirującej, lidera grupy lub członka grupy
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_K03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach