Teoria grup i pierścieni I-NM3O>TGiP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz twierdzeniami teorii grup i pierścieni, jak również przedstawienie działów grup i pierścieni silnie powiązanych z teoretyczną informatyką. Dziedziny zastosowań teorii grup i pierścieni wyjątkowo zwiększają się, obejmując tak odległe informatyczne zagadnienia jak kryptografia, czy algorytmy genetyczne — to tylko niektóre z działów informatyki, w których metody teorii grup i pierścieni stały się standardowym narzędziem zarówno badacza jak i praktyka. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz twierdzeniami teorii grup i pierścieni, jak również przedstawienie działów grup i pierścieni silnie powiązanych z teoretyczną informatyką. Dziedziny zastosowań teorii grup i pierścieni wyjątkowo zwiększają się, obejmując tak odległe informatyczne zagadnienia jak kryptografia, czy algorytmy genetyczne — to tylko niektóre z działów informatyki, w których metody teorii grup i pierścieni stały się standardowym narzędziem zarówno badacza jak i praktyka. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami oraz twierdzeniami teorii grup i pierścieni, jak również przedstawienie działów grup i pierścieni silnie powiązanych z teoretyczną informatyką. Dziedziny zastosowań teorii grup i pierścieni wyjątkowo zwiększają się, obejmując tak odległe informatyczne zagadnienia jak kryptografia, czy algorytmy genetyczne — to tylko niektóre z działów informatyki, w których metody teorii grup i pierścieni stały się standardowym narzędziem zarówno badacza jak i praktyka. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Algebra abstrakcyjna w zadaniach / Jerzy Rutkowski. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN, 2001.
- Elementarna teoria liczb / Wacław Marzantowicz, Piotr Zarzycki. - Warszawa : Wydaw. Nauk. PWN, 2006.
- Wstęp do teorii grup / Czesław Bagiński. - Warszawa : SCRIPT, 2002.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Functional equations on groups / Henrik Sterkær. - New Jersey : World Scientific, cop. 2013.
- Pierścienie przemienne / Stanisław BALCERZYK, Tadeusz JÓZEFIAK. - Warszawa : PWN, 1985.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy teorii mnogości, matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne do analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów cyfrowych i algorytmów przetwarzania obrazu.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Posiada rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy teorii mnogości, matematyki dyskretnej i stosowanej, w tym metody matematyczne do analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów cyfrowych i algorytmów przetwarzania obrazu.
Umiejętności
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł zarówno w języku polskim i języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł zarówno w języku polskim i języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się i potrafi myśleć analitycznie.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.