Sztuka redagowania i retoryki I-NM3O>SRiR
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Nadrzędnym celem wykładu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy nt. sztuki redagowania tekstów użytkowych (np. list motywacyjny, podanie, referat) i naukowych (praca dyplomowa); przekazanie informacji nt. struktury i kompozycji tekstu, zasad stylistycznej poprawności i spójności wypowiedzi pisemnych, a także wdrożenie ich do poprawnego przygotowania własnej pracy naukowej (magisterskiej), w tym sztuki sporządzania przypisów i bibliografii. Innym ważnym celem jest przekazanie rudymentarnej wiedzy nt. retoryki jako sztuki poprawnej wymowy i argumentacji (w ujęciu historycznym i współczesnym, z zastosowaniem praktycznym, np. negocjacje w biznesie, dyskurs promocyjny czy polityczny). |
W cyklu 2022/2023-Z:
Nadrzędnym celem wykładu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy nt. sztuki redagowania tekstów użytkowych (np. list motywacyjny, podanie, referat) i naukowych (praca dyplomowa); przekazanie informacji nt. struktury i kompozycji tekstu, zasad stylistycznej poprawności i spójności wypowiedzi pisemnych, a także wdrożenie ich do poprawnego przygotowania własnej pracy naukowej (magisterskiej), w tym sztuki sporządzania przypisów i bibliografii. Innym ważnym celem jest przekazanie rudymentarnej wiedzy nt. retoryki jako sztuki poprawnej wymowy i argumentacji (w ujęciu historycznym i współczesnym, z zastosowaniem praktycznym, np. negocjacje w biznesie, dyskurs promocyjny czy polityczny). |
W cyklu 2023/2024-Z:
Nadrzędnym celem wykładu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy nt. sztuki redagowania tekstów użytkowych (np. list motywacyjny, podanie, referat) i naukowych (praca dyplomowa); przekazanie informacji nt. struktury i kompozycji tekstu, zasad stylistycznej poprawności i spójności wypowiedzi pisemnych, a także wdrożenie ich do poprawnego przygotowania własnej pracy naukowej (magisterskiej), w tym sztuki sporządzania przypisów i bibliografii. Innym ważnym celem jest przekazanie rudymentarnej wiedzy nt. retoryki jako sztuki poprawnej wymowy i argumentacji (w ujęciu historycznym i współczesnym, z zastosowaniem praktycznym, np. negocjacje w biznesie, dyskurs promocyjny czy polityczny). |
W cyklu 2024/2025-Z:
Nadrzędnym celem wykładu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy nt. sztuki redagowania tekstów użytkowych (np. list motywacyjny, podanie, referat) i naukowych (praca dyplomowa); przekazanie informacji nt. struktury i kompozycji tekstu, zasad stylistycznej poprawności i spójności wypowiedzi pisemnych, a także wdrożenie ich do poprawnego przygotowania własnej pracy naukowej (magisterskiej), w tym sztuki sporządzania przypisów i bibliografii. Innym ważnym celem jest przekazanie rudymentarnej wiedzy nt. retoryki jako sztuki poprawnej wymowy i argumentacji (w ujęciu historycznym i współczesnym, z zastosowaniem praktycznym, np. negocjacje w biznesie, dyskurs promocyjny czy polityczny). |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Arystoteles, Retoryka-Poetyka, przełożył i wstępem opatrzył Henryk Podbielski, Warszawa 1988.
- Adam Kulawik, Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1994 (lub nowsze wydanie).
- Piotr Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 2008.
- Michał Kuziak, Sławomir Rzepczyński, Jak pisać?, Bielsko-Biała (najnowsze wydanie).
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Zbigniewa Bauera i Edwarda Chudzińskiego, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2004 (wyd. III lub najnowsze). [tu: Zbigniew Bauer, Co to jest redagowanie?).
- Stanisław Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Wyd. Stentor, Warszawa 1999.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach tekstów pisanych: użytkowych, publicystycznych, naukowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_W13
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych:Student posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach tekstów pisanych: użytkowych, publicystycznych, naukowych.
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę o sztuce redagowania tekstów.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_W13
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych:Student posiada podstawową wiedzę o sztuce redagowania tekstów.
Wiedza
Student zna kryteria prawidłowego i samodzielnego przygotowania pracy naukowej (dyplomowej), w tym sporządzania przypisów i bibliografii.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_W13
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych:Student zna kryteria prawidłowego i samodzielnego przygotowania pracy naukowej (dyplomowej), w tym sporządzania przypisów i bibliografii.
Umiejętności
Student potrafi rozpoznać różne odmiany tekstów użytkowych, publicystycznych i naukowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_U01
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych:Student potrafi rozpoznać różne odmiany tekstów użytkowych, publicystycznych i naukowych.
Umiejętności
Student umie zaplanować i prawidłowo napisać pracę naukową (dyplomową); posiada umiejętność sztuki sporządzania przypisów oraz przygotowania bibliografii.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_U03
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych:Student umie zaplanować i prawidłowo napisać pracę naukową (dyplomową); posiada umiejętność sztuki sporządzania przypisów oraz przygotowania bibliografii.
Kompetencje społeczne
Student staje się świadomym uczestnikiem komunikacji interpersonalnej dokonywanej za pomocą różnych rodzajów tekstów jako komunikatów funkcjonujących w przestrzeni społecznej.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_K07
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych:Student staje się świadomym uczestnikiem komunikacji interpersonalnej dokonywanej za pomocą różnych rodzajów tekstów jako komunikatów funkcjonujących w przestrzeni społecznej.
Kompetencje społeczne
Student rozumie wartość samodzielnie i poprawnie napisanej pracy naukowej; w sposób świadomy traktuje zjawisko plagiatu jako naruszenie norm etycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF2A_K05
Metody weryfikacji:
Ocena umiejętności praktycznych:Student rozumie wartość samodzielnie i poprawnie napisanej pracy naukowej; w sposób świadomy traktuje zjawisko plagiatu jako naruszenie norm etycznych.