Systemy operacyjne II I-NI7O>SO -II
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem przedmiotu jest w dalszym ciągu przedstawienie roli i zadań systemu operacyjnego w funkcjonowaniu systemu komputerowego oraz omówienie zagadnień realizacji wybranych algorytmów i struktur danych i ich implementacji. Przedmiotem zainteresowania staje się na początku pamięć operacyjna. Rozważania dotyczą jej istoty, ochrony i strategii zarządzania nią, realizowanej poprzez stronicowanie, segmentację i segmentację stronicowaną. Rozważane są aspekty realizacji pamięci wirtualnej przez stronicowanie na żądanie z uwzględnieniem algorytmów zastępowania stron, przydziału ramek i zjawiska szamotania. Dalej rozważany jest interfejs systemu plików oraz jego implementacja a następnie systemy wejścia-wyjścia z elementami sprzętowymi i struktura pamięci masowej. Przedstawiane są zagadnienia planowania dostępu do dysku z uwzględnieniem struktury RAID, pamięci trzeciorzędnej. Rozważane są też elementy systemów rozproszonych w zakresie topologii, komunikacji, związanych z nią protokołów komunikacyjnych oraz zagrożeniami i systemami zabezpieczeń. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem przedmiotu jest w dalszym ciągu przedstawienie roli i zadań systemu operacyjnego w funkcjonowaniu systemu komputerowego oraz omówienie zagadnień realizacji wybranych algorytmów i struktur danych i ich implementacji. Przedmiotem zainteresowania staje się na początku pamięć operacyjna. Rozważania dotyczą jej istoty, ochrony i strategii zarządzania nią, realizowanej poprzez stronicowanie, segmentację i segmentację stronicowaną. Rozważane są aspekty realizacji pamięci wirtualnej przez stronicowanie na żądanie z uwzględnieniem algorytmów zastępowania stron, przydziału ramek i zjawiska szamotania. Dalej rozważany jest interfejs systemu plików oraz jego implementacja a następnie systemy wejścia-wyjścia z elementami sprzętowymi i struktura pamięci masowej. Przedstawiane są zagadnienia planowania dostępu do dysku z uwzględnieniem struktury RAID, pamięci trzeciorzędnej. Rozważane są też elementy systemów rozproszonych w zakresie topologii, komunikacji, związanych z nią protokołów komunikacyjnych oraz zagrożeniami i systemami zabezpieczeń. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem przedmiotu jest w dalszym ciągu przedstawienie roli i zadań systemu operacyjnego w funkcjonowaniu systemu komputerowego oraz omówienie zagadnień realizacji wybranych algorytmów i struktur danych i ich implementacji. Przedmiotem zainteresowania staje się na początku pamięć operacyjna. Rozważania dotyczą jej istoty, ochrony i strategii zarządzania nią, realizowanej poprzez stronicowanie, segmentację i segmentację stronicowaną. Rozważane są aspekty realizacji pamięci wirtualnej przez stronicowanie na żądanie z uwzględnieniem algorytmów zastępowania stron, przydziału ramek i zjawiska szamotania. Dalej rozważany jest interfejs systemu plików oraz jego implementacja a następnie systemy wejścia-wyjścia z elementami sprzętowymi i struktura pamięci masowej. Przedstawiane są zagadnienia planowania dostępu do dysku z uwzględnieniem struktury RAID, pamięci trzeciorzędnej. Rozważane są też elementy systemów rozproszonych w zakresie topologii, komunikacji, związanych z nią protokołów komunikacyjnych oraz zagrożeniami i systemami zabezpieczeń. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem przedmiotu jest w dalszym ciągu przedstawienie roli i zadań systemu operacyjnego w funkcjonowaniu systemu komputerowego oraz omówienie zagadnień realizacji wybranych algorytmów i struktur danych i ich implementacji. Przedmiotem zainteresowania staje się na początku pamięć operacyjna. Rozważania dotyczą jej istoty, ochrony i strategii zarządzania nią, realizowanej poprzez stronicowanie, segmentację i segmentację stronicowaną. Rozważane są aspekty realizacji pamięci wirtualnej przez stronicowanie na żądanie z uwzględnieniem algorytmów zastępowania stron, przydziału ramek i zjawiska szamotania. Dalej rozważany jest interfejs systemu plików oraz jego implementacja a następnie systemy wejścia-wyjścia z elementami sprzętowymi i struktura pamięci masowej. Przedstawiane są zagadnienia planowania dostępu do dysku z uwzględnieniem struktury RAID, pamięci trzeciorzędnej. Rozważane są też elementy systemów rozproszonych w zakresie topologii, komunikacji, związanych z nią protokołów komunikacyjnych oraz zagrożeniami i systemami zabezpieczeń. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma szczegółową wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych oraz systemu operacyjnego Microsoft Windows.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin:Ma szczegółową wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych oraz systemu operacyjnego Microsoft Windows
Umiejętności
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł zarówno w języku polskim i języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł zarówno w języku polskim i języku angielskim; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Zadanie domowe.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Kompetencje społeczne
Potrafi wyznaczyć cele strategiczne, operacyjne i priorytety dotyczące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K04
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Potrafi wyznaczyć cele strategiczne, operacyjne i priorytety dotyczące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.