Programowanie IV I-NI7O>P-IV
1. Avalonia XAML
2. Podstawowe kontrolki
3. Bindowanie danych
4. Wzorzec MVVM
5. Łączenie z bazami danych (Dapper)
4. Programowanie asynchroniczne
5. Akka.NET
W cyklu 2021/2022-Z:
Zapoznanie studentów a zaawansowanymi technikami programowania w środowisku .NET. W ramach przedmiotu omawiany są metody operacji na bazach SQL z poziomu języka C# (ADO.NET, LINQ, Entity Framework), tworzenie oprogramowania w technologii Windows Presentation Foundation oraz programowania wielowątkowego. |
W cyklu 2022/2023-L:
Zapoznanie studentów a zaawansowanymi technikami programowania w środowisku .NET. W ramach przedmiotu omawiany są metody operacji na bazach SQL z poziomu języka C# (ADO.NET, LINQ, Entity Framework), tworzenie oprogramowania w technologii Windows Presentation Foundation oraz programowania wielowątkowego. |
W cyklu 2023/2024-L:
Zapoznanie studentów a zaawansowanymi technikami programowania w środowisku .NET. W ramach przedmiotu omawiany są metody operacji na bazach SQL z poziomu języka C# (ADO.NET, LINQ, Entity Framework), tworzenie oprogramowania w technologii Windows Presentation Foundation oraz programowania wielowątkowego. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
W cyklu 2024/2025-L: Ocenę końcową wyznacza prowadzący wykład jako wypadkową ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych i z zaliczenia wykładów.
| W cyklu 2021/2022-Z: Ocenę końcową wyznacza prowadzący wykład jako wypadkową ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych i z zaliczenia wykładów.
| W cyklu 2022/2023-L: Ocenę końcową wyznacza prowadzący wykład jako wypadkową ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych i z zaliczenia wykładów.
| W cyklu 2023/2024-L: Ocenę końcową wyznacza prowadzący wykład jako wypadkową ocenę z ćwiczeń laboratoryjnych i z zaliczenia wykładów.
|
<b>Wymagania wstępne</b>
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2021/2022-Z: Znajomość języka C# uzyskana na przedmiocie Programowanie III oraz znajomość zagadnień z zakresu baz danych uzyskana na przedmiocie Bazy Danych.
| W cyklu 2022/2023-L: Znajomość języka C# uzyskana na przedmiocie Programowanie III oraz znajomość zagadnień z zakresu baz danych uzyskana na przedmiocie Bazy Danych.
| W cyklu 2023/2024-L: Znajomość języka C# uzyskana na przedmiocie Programowanie III oraz znajomość zagadnień z zakresu baz danych uzyskana na przedmiocie Bazy Danych.
|
<b>Literatura podstawowa</b>
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2021/2022-Z: 1. Strona internetowa https://msdn.microsoft.com/en-us/library
2. Nathan A.: WPF 4.5 Unleashed, SAMS, 2012
3. Jones A.: C#: księga przykładów, APN Promise, 2005
4. Strona internetowa: www.csharp-station.com
5. Strona internetowa www.windowsclient.net/learn
6. Troelsen A.: Pro C# 5.0 and the .NET 4.5 Platform, Apress 2012
| W cyklu 2022/2023-L: 1. Strona internetowa https://msdn.microsoft.com/en-us/library
2. Nathan A.: WPF 4.5 Unleashed, SAMS, 2012
3. Jones A.: C#: księga przykładów, APN Promise, 2005
4. Strona internetowa: www.csharp-station.com
5. Strona internetowa www.windowsclient.net/learn
6. Troelsen A.: Pro C# 5.0 and the .NET 4.5 Platform, Apress 2012
| W cyklu 2023/2024-L: 1. Strona internetowa https://msdn.microsoft.com/en-us/library
2. Nathan A.: WPF 4.5 Unleashed, SAMS, 2012
3. Jones A.: C#: księga przykładów, APN Promise, 2005
4. Strona internetowa: www.csharp-station.com
5. Strona internetowa www.windowsclient.net/learn
6. Troelsen A.: Pro C# 5.0 and the .NET 4.5 Platform, Apress 2012
|
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
W cyklu 2024/2025-L: brak
| W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2022/2023-L: brak
| W cyklu 2023/2024-L: brak
|
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogól¬ną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu programowania w środowisku Visual Studio w technologii WPF oraz z operacji na bazach SQL z poziomu aplikacji w technologii .NET.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogól¬ną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu programowania w środowisku Visual Studio w technologii WPF oraz z operacji na bazach SQL z poziomu aplikacji w technologii .NET.
Wiedza
Ma elementarną wiedzę na temat cyklu życia systemów informatycznych oraz zasad tworzenia oprogramowania z interfejsem użytkownika.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W19
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Ma elementarną wiedzę na temat cyklu życia systemów informatycznych oraz zasad tworzenia oprogramowania z interfejsem użytkownika.
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metod i technik programowania obiektowego w zakresie aplikacji typu desktop.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W04
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metod i technik programowania obiektowego w zakresie aplikacji typu desktop. Sprawdzanie na zajęciach
Umiejętności
Ma umiejętność samokształcenia się, potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie programowania i konstrukcji języków programowania, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Ma umiejętność samokształcenia się, potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim w zakresie programowania i konstrukcji języków programowania, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Sprawdzanie na zajęciach
Umiejętności
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację pro¬stych zadań programistycznych o charakterze praktycznym
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U23
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań programistycznych o charakterze praktycznym
Umiejętności
Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste oprogramowanie, używając właściwych metod, technik i narzędzi programistycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U27
Metody weryfikacji:
Kolokwium:Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste oprogramowanie, używając właściwych metod, technik i narzędzi programistycznych. Sprawdzanie na zajęciach
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K01
Metody weryfikacji:
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Kryteria oceniania
Wykłady w formie prezentacji z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego. Treść slajdów oraz ilustracja użycia środowiska zintegrowanego (JetBrains Rider) obejmuje zarówno aspekty teoretyczne programowania okienkowego, jaki i praktyczne przykłady rozwiązywania konkretnych zadań. Wykłady kończą się zaliczeniem, którego podstawą jest ocena stworzonego oprogramowania – aplikacji okienkowej. Wymagania to: (i) język C#, (ii) wykorzystanie framewarku Avalonia UI, (iii) struktura projektu zgodna ze wzorcem MVVM, (iv) kod źródłowy dostępny w repozytorium github. Ocenie podlega szata graficzna programu oraz jego użyteczność (pomysłowość).
W ramach laboratorium rozwiązywane są praktyczne zadania dotyczące poszczególnych zagadnień przedstawianych na wykładzie. Za każde rozwiązane zadanie w ramach kolokwium student uzyskuje ocenę (od dwóch do pięciu punktów). Dwa punkty za brak lub rozwiązanie nieprawidłowe, trzy lub więcej punktów w zależności od liczby punktów przypisanych do danego zadania. Aby zaliczyć laboratorium należy uzyskać średnią arytmetyczną ze wszystkich ocen nie mniejszą niż 3,0. Średnia ta zaokrąglona do najbliższej połówki stanowi ocenę zaliczającą ćwiczenia. Kolokwium można poprawiać na następnych zajęciach.
Ocena końcowa dla modułu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu oraz oceny zaliczającej laboratorium. Obydwie muszą być pozytywne.
Literatura
- https://docs.avaloniaui.net/
- Mark J. Price, C# 10 and .NET 6 – Modern Cross-Platform Development, Packt 2021.
- Sheridan Yuen, Mastering Windows Presentation Foundation, Packt 2020.