Matematyka dyskretna I I-NI7O>MD-I
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem zajęć w tym module jest wprowadzenie i ugruntowanie wśród studentów formalnej wiedzy dotyczącej zbiorów, ciągów i funkcji, elementów logiki matematycznej, relacji oraz indukcji i rekurencji w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i przedstawienia precyzyjnej analizy pod kątem matematycznym rozwiązań algorytmicznych i programistycznych realizowanych na przedmiotach kierunkowych. Student zostanie również zaznajomiony z wybranymi zagadnieniami teorii grafów, rachunku prawdopodobieństwa i struktur algebraicznych, niezbędnymi dla zrozumienia i samodzielnego projektowania metod rozwiązywania problemów informatycznych oraz oceny złożoności, sprawdzenia i uzasadnienia poprawności proponowanej metody. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem zajęć w tym module jest wprowadzenie i ugruntowanie wśród studentów formalnej wiedzy dotyczącej zbiorów, ciągów i funkcji, elementów logiki matematycznej, relacji oraz indukcji i rekurencji w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i przedstawienia precyzyjnej analizy pod kątem matematycznym rozwiązań algorytmicznych i programistycznych realizowanych na przedmiotach kierunkowych. Student zostanie również zaznajomiony z wybranymi zagadnieniami teorii grafów, rachunku prawdopodobieństwa i struktur algebraicznych, niezbędnymi dla zrozumienia i samodzielnego projektowania metod rozwiązywania problemów informatycznych oraz oceny złożoności, sprawdzenia i uzasadnienia poprawności proponowanej metody. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem zajęć w tym module jest wprowadzenie i ugruntowanie wśród studentów formalnej wiedzy dotyczącej zbiorów, ciągów i funkcji, elementów logiki matematycznej, relacji oraz indukcji i rekurencji w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i przedstawienia precyzyjnej analizy pod kątem matematycznym rozwiązań algorytmicznych i programistycznych realizowanych na przedmiotach kierunkowych. Student zostanie również zaznajomiony z wybranymi zagadnieniami teorii grafów, rachunku prawdopodobieństwa i struktur algebraicznych, niezbędnymi dla zrozumienia i samodzielnego projektowania metod rozwiązywania problemów informatycznych oraz oceny złożoności, sprawdzenia i uzasadnienia poprawności proponowanej metody. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem zajęć w tym module jest wprowadzenie i ugruntowanie wśród studentów formalnej wiedzy dotyczącej zbiorów, ciągów i funkcji, elementów logiki matematycznej, relacji oraz indukcji i rekurencji w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia i przedstawienia precyzyjnej analizy pod kątem matematycznym rozwiązań algorytmicznych i programistycznych realizowanych na przedmiotach kierunkowych. Student zostanie również zaznajomiony z wybranymi zagadnieniami teorii grafów, rachunku prawdopodobieństwa i struktur algebraicznych, niezbędnymi dla zrozumienia i samodzielnego projektowania metod rozwiązywania problemów informatycznych oraz oceny złożoności, sprawdzenia i uzasadnienia poprawności proponowanej metody. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Ross K.A., Wright Ch. R. B.: Matematyka dyskretna, PWN, Warszawa 2000.
- Bryant V.: Aspekty kombinatoryki, PWN, Warszawa 1998.
- Wilson R.J.: Wprowadzenie do teorii grafów, PWN, Warszawa 1998.
- Wojciechowski J., Pieńkosz K.: Grafy i sieci, WN PWN Warszawa 2013.
- Kubale M. (red.): Optymalizacja dyskretna, modele i metody kolorowania grafów, WNT Warszawa 2002.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Władysław Narkiewicz, Teoria liczb, PWN, Warszawa 2003.
- Jaworski J. i inni: Matematyka dyskretna dla informatyków, WN UAM, Poznań 2011.
- Nowak A.: Grafy – teoria i zadania, WP Śląskiej, Gliwice,
- Włoch A., Włoch I.: Matematyka dyskretna , OW Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2012.
- Melnikov, V. Sarvanov, R.I. Tyshkevich: Exercises in Graph Theory, Springer, 2013.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę z zakresu matematyki dyskretnej (relacje i funkcje na zbiorach skończonych, zliczanie-kombinatoryka, definicje i równania rekurencyjne, podstawy teorii grafów)
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:Ma podstawową wiedzę z zakresu matematyki dyskretnej (relacje i funkcje na zbiorach skończonych, zliczanie-kombinatoryka, definicje i równania rekurencyjne, podstawy teorii grafów)
Wiedza
Ma elementarną wiedzę w zakresie algorytmów rekurencyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie matematycznych podstaw teorii informacji, teorii algorytmów i kryptografii oraz ich praktycznych zastosowań
Umiejętności
Potrafi zliczać elementy zbiorów skończonych. Umie rozwiązywać niektóre równania rekurencyjne.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Potrafi zliczać elementy zbiorów skończonych. Umie rozwiązywać niektóre równania rekurencyjne. Sprawdzian zaliczeniowy,
ćwiczenia realizowane podczas zajęć
Umiejętności
Potrafi stosować indukcję matematyczną, rekurencje w algorytmach rekurencyjnych. Potrafi wykorzystać wiedzę o grafach w zadaniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_U09
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:Potrafi stosować indukcję matematyczną, rekurencje w algorytmach rekurencyjnych. Potrafi wykorzystać wiedzę o grafach w zadaniach. Sprawdzian zaliczeniowy,
ćwiczenia realizowane podczas zajęć
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi myśleć analitycznie.
Powiązane efekty kierunkowe:
IF1A_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin:Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi myśleć analitycznie. wykład Sprawdzian zaliczeniowy
Objaśnienia:
„Odniesienie do form zajęć” – wskazać która/które z form zajęć pozwalają na uzyskanie efektów uczenia się dla modułu zajęć.