Współczesne teorie kultury FP-SL6O>WSPTEKUL
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Student ma zapoznać się z pojęciem i charakterystyką kultury współczesnej i jej różnorodnością. Student powinien definiować kulturę w kontekście podejmowanych przez antropologię kulturową problemów badawczych, kształtowania się aparatury pojęciowej i formułowania kategorii porządkujących, takich jak wymiar czasowy, atrybutywne i dystrybutywne podejście do kultury – w odniesieniu do odmiennych orientacji i szkół w antropologii kulturowej. Student ma zapoznać się z wiedzą o szkołach i kierunkach metodologicznych w badaniach literackich XX i XXI wieku. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Student ma zapoznać się z pojęciem i charakterystyką kultury współczesnej i jej różnorodnością. Student powinien definiować kulturę w kontekście podejmowanych przez antropologię kulturową problemów badawczych, kształtowania się aparatury pojęciowej i formułowania kategorii porządkujących, takich jak wymiar czasowy, atrybutywne i dystrybutywne podejście do kultury – w odniesieniu do odmiennych orientacji i szkół w antropologii kulturowej. Student ma zapoznać się z wiedzą o szkołach i kierunkach metodologicznych w badaniach literackich XX i XXI wieku. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- W. J. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.
- J. D. Eller, Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy, Kraków 2012.
- A. Gehlen, W kręgu antropologii i psychologii społecznej, Warszawa 2001.
- E. Nowicka, Świat człowieka – świat kultury, Warszawa 2007.
- M. Tomasello, Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa 2002.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- M. Buchowski, W. J. Burszta, O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992.
- E. Leach, Kultura i komunikowanie, w: E. Leach, A. J. Greimas, Rytuał i narracja, Warszawa 1989.
- B. L. Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002
- A. Wierzbicka, Język-umysł-kultura, Warszawa 1999.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna różne podejścia do rozumienia pojęcia kultury i różne jej definicje, ma wiedzę o powstawaniu w XX wieku nowoczesnej antropologii kulturowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W02, FP1A_W11
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Wiedza
Student zna i rozumie metodologię ogólną i szczegółową z zakresu badań literaturoznawczych i związanych z nimi zjawisk kulturowych
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi posłużyć się terminologią kulturoznawczą (na przykład pojęciem komunikowania się i interakcji społecznych w kulturze czy biokulturową podstawą zachowań ludzkich) w opisie zjawisk otaczającej go rzeczywistości.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U12, FP1A_U13
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi analizować proste teksty kultury w oparciu o współczesne metody antropologii kulturowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student przejawia podejście „rozumiejące” dla odmienności kulturowej, obiektywizm i relatywizm w ocenianiu kulturowych zjawisk.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student postrzega antropologię kulturową jako narzędzie emancypacji kultur tradycyjnych i mniejszości kulturowych i jest uwrażliwiony na podstawowe tematy badań kulturowych: rasę i etniczność, politykę tożsamości, kwestie etyczne, różnice kulturowe, postkolonializm i płeć kulturową.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa