Wiedza o kulturze FP-SL6O>WIEOKULT
Student ma zapoznać się z pojęciem kultury jako zjawiska charakterystycznego dla społeczności ludzkiej, jako różnorodności cechującej ludzką kreatywność, z uwzględnieniem jej wymiaru normatywno-aksjologicznego (pojęcie normy, wzoru, wartości, symbolu). Student powinien umieć określać kulturowe ramy zachowań społecznych, uświadamiać sobie równorzędność różnych kultur i prawo człowieka do kulturowej odmienności.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005.
- J. Kozielecki, Transgresja i kultura, Warszawa 2002.
- A. Kroeber, Istota kultury, Warszawa 1989.
- B. Malinowski, Argonauci Zachodniego Pacyfiku, Warszawa 2005.
- M. Tomasello, Kulturowe źródła ludzkiego poznania, Warszawa 2002.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna różne podejścia do rozumienia pojęcia kultury i różne jej definicje oraz umie wyszczególnić kategorie kultury w ujęciu synchronicznym, zna i rozumie pojęcie wzoru kulturowego
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W02, FP1A_W11
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:praca pisemna zaliczeniowa
Wiedza
Student zna i rozumie metodologię ogólną i szczegółową z zakresu badań literaturoznawczych i związanych z nimi zjawisk kulturowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:praca pisemna zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi posłużyć się terminologią kulturoznawczą (na przykład pojęciem wzoru kulturowego, dyfuzji, anomii, transgresji kulturowej) w opisie zjawisk otaczającej go rzeczywistości.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U12, FP1A_U13
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:praca pisemna zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi analizować teksty kultury (proste przykłady), w szczególności traktując badania literackie jako część badań kulturowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:praca pisemna zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student przejawia podejście „rozumiejące” dla odmienności kulturowej, obiektywizm i relatywizm w ocenianiu kulturowych zjawisk.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:praca pisemna zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student postrzega antropologię kulturową jako narzędzie emancypacji kultur tradycyjnych i mniejszości kulturowych i jest uwrażliwiony na podstawowe tematy badań kulturowych: rasę i etniczność, politykę tożsamości, kwestie etyczne, różnice kulturowe, postkolonializm i płeć kulturową.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:praca pisemna zaliczeniowa