Propedeutyka lingwistyki FP-SL6O>PROPLING
Celem przedmiotu jest przekaz podstawowej wiedzy teoretycznej na temat języka jako narzędzia werbalnej komunikacji międzyludzkiej oraz językoznawstwa jako dyscypliny naukowej o specyficznych zadaniach i metodologii. Wykłady mają przygotować studentów do samodzielnego poszukiwania wiedzy o języku.
Po ukończeniu zajęć student potrafi opisać specyfikę komunikacji językowej oraz objaśnić udział środków werbalnych i pozawerbalnych w akcie komunikacji (rola kodu proksemicznego, kinezycznego, paraleksykalnego); student zna miejsce językoznawstwa wśród innych nauk, potrafi objaśnić podstawowe funkcje i składniki aktu mowy, potrafi odszukać definicje terminów językoznawczych; student rozumie złożoność hierarchicznej struktury języka.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę o specyfice językoznawstwa jako dyscypliny naukowej oraz zna jej miejsce wśród nauk humanistycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:końcowe kolokwium pisemne
Wiedza
Student zna podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W03
Metody weryfikacji:
Kolokwium:końcowe kolokwium pisemne
Wiedza
Student posiada elementarną wiedzę o udziale środków werbalnych i pozawerbalnych w akcie komunikacji (roli kodu proksemicznego, kinezycznego, paraleksykalnego i prozodycznego). Student posiada podstawową wiedzę o składnikach i funkcjach aktu mowy w ujęciu różnych językoznawców.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W03
Metody weryfikacji:
Kolokwium:końcowe kolokwium pisemne
Umiejętności
Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii językoznawczej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U11
Metody weryfikacji:
Kolokwium:końcowe kolokwium pisemne
Umiejętności
Student rozumie potrzebę stałego i systematycznego rozwijania wiedzy na temat języka jako narzędzia komunikacji międzyludzkiej, a zarazem doskonalenia własnego warsztatu pracy jako filologa i medialisty, a także potrafi samodzielnie planować i organizować proces własnego kształcenia,
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U16, FP1A_U17
Metody weryfikacji:
Kolokwium:końcowe kolokwium pisemne
Kompetencje społeczne
Student (przyszły nauczyciel, animator kultury, dziennikarz, medialista) ma świadomość znaczenia komunikacji językowej (werbalnej i pozawerbalnej) w kontaktach interpersonalnych, a także ma świadomość konieczności stałej troski o wzrost kompetencji językowej – własnej i otoczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02, FP1A_K05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:końcowe kolokwium pisemne
Kompetencje społeczne
Student uczy się szacunku dla języka jako podstawowego narzędzia komunikacji międzyludzkiej i najdoskonalszego systemów znaków oraz językoznawstwa jako dyscypliny naukowej, która tworzy narzędzia poznawania języka.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:końcowe kolokwium pisemne