Literatura staropolska FP-SL6O>LITESTAR
Uzyskanie przez studentów podstawowej wiedzy historycznoliterackiej dotyczącej polskiego średniowiecza, renesansu i baroku, z uwzględnieniem tradycji europejskiej i szeroko rozumianych kontekstów kulturowych; zwrócenie uwagi studentów na związki między literaturą i kulturą; włączenie do dyskursu w ramach współczesnej humanistyki pojęcia historyczności rozumianej jako zasadniczy element wszystkich zjawisk społecznych i kulturowych; zaznajomienie się z wybranymi tekstami staropolskimi (lista lektur); uzyskanie podstawowej wiedzy o arcydziełach literatury europejskiej; przyswojenie elementów poetyki historycznej właściwych kolejnym epokom i prądom literackim; odwołanie się do wybranych zagadnień antropologii kulturowej.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- J. Sokolski, Literatura staropolska, Wrocław 1999.
- T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 1997.
- W. Wydra, W. R. Rzepka, Chrestomatia polska. Teksty do roku 1543, Wrocław 1984.
- J. Ziomek, Renesans, Warszawa 1996.
- Cz. Hernas, Barok, Warszawa 1998.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Wrocław 1990.
- J. Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku, Kraków 2001.
- Jan Kochanowski. Interpretacje, red. J. Błoński, Kraków 1989.
- J. Pelc, Renesans w literaturze polskiej w kontekście europejskim, Warszawa 1984.
- J. Pelc, Barok – epoka przeciwieństw, Warszawa 1993.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii piśmiennictwa polskiego, a szczególności na temat literatury staropolskiej, ma też elementarną wiedzę na temat korzeni kultury europejskiej (starożytność grecka i rzymska) oraz wybranych arcydzieł literatury europejskiej od średniowiecza do baroku, zna epoki, okresy, prądy oraz ich kulturowe i historyczne uwarunkowania oraz podłoże społeczno-polityczne
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W06, FP1A_W11
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe
Wiedza
Student zna najważniejsze zagadnienia z zakresu poetyki historycznej, posiada podstawową wiedzę o teorii dzieła literackiego (proces historycznoliteracki)
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe
Umiejętności
Student rozumie istotę procesu historycznoliterackiego, potrafi odnieść dzieło do kontekstów kulturowych i społecznych
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe
Umiejętności
Student potrafi interpretować teksty kultury z różnych epok, potrafi formułować uargumentowane sądy i opinie na temat tekstów kultury
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość doniosłości polskiego dziedzictwa kulturowego, postrzegając je zarazem jako istotną część dziedzictwa kulturowego Europy, ma świadomość wspólnoty kulturowej i więzi z kulturą europejską
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe