Historyczne konteksty literatury i kultury polskiej FP-SL6O>HIKOLIKP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Trudno czytać literaturę bez znajomości historii. Podstawowym celem jest przywołanie najważniejszych faktów z dziejów Polski i uporządkowanie procesów historycznych (od średniowiecza do XXI wieku). O wyborze wątków problemowych decyduje stała obecność ważniejszych tematów w lekturach objętych kanonem. Dla literaturoznawcy czy kulturoznawcy od faktografii ważniejsza jest interpretacją, dlatego historia traktowana jako kontekst literatury musi uwzględniać różne stanowiska. Kolejnym celem tego przedmiotu jest budzenie krytycznej refleksji nad dziejami i umacnianie narodowej świadomości – w taki sposób, by komentarz do dziejów Polski miał na uwadze twórców, którzy wobec zdarzeń historycznych zajmowali różne lub przeciwstawne stanowiska (legenda, kronika, heroizacja, idealizacja, realizm, różne formy dystansu). |
W cyklu 2022/2023-Z:
Trudno czytać literaturę bez znajomości historii. Podstawowym celem jest przywołanie najważniejszych faktów z dziejów Polski i uporządkowanie procesów historycznych (od średniowiecza do XXI wieku). O wyborze wątków problemowych decyduje stała obecność ważniejszych tematów w lekturach objętych kanonem. Dla literaturoznawcy czy kulturoznawcy od faktografii ważniejsza jest interpretacją, dlatego historia traktowana jako kontekst literatury musi uwzględniać różne stanowiska. Kolejnym celem tego przedmiotu jest budzenie krytycznej refleksji nad dziejami i umacnianie narodowej świadomości – w taki sposób, by komentarz do dziejów Polski miał na uwadze twórców, którzy wobec zdarzeń historycznych zajmowali różne lub przeciwstawne stanowiska (legenda, kronika, heroizacja, idealizacja, realizm, różne formy dystansu). |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- H. Samsonowicz, J. Tazbir, Tysiącletnie dzieje Polski, Wrocław 2006.
- Słownik sarmatyzmu. Idee, pojęcia symbole, pod. red. A. Borowskiego, Kraków 2001.
- J. Topolski, Polska dwudziestego wieku. 1914-1995, Poznań 1995.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- A. Bruckner, Dzieje kultury polskiej, Kraków 1930.
- I. Ignatowicz, A. Mączka, B. Zientara, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie od X do XX wieku. Warszawa 1988 (lub inne wydania: 1996, 1999).
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
HKLiK_W01
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Wiedza
zna i rozumie metodologię ogólną i szczegółową z zakresu badań literaturoznawczych i związanych z nimi zjawiskami kulturowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Umiejętności
potrafi formułować i rozwiązywać dylematy dotyczące historii literatury, wykorzystując posiadaną wiedzę z zakresu komparatystyki literackiej, ewolucji postaw czytelniczych, związków literatury z życiem danej społeczności, a także ewolucji idei, problemów i motywów
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U07
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii literatury w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące i dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Kompetencje społeczne
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym, zwłaszcza literackim, i korzystania z jego różnorodnych form
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy teoretycznoliterackiej, wykorzystywanej w działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach