Semantyka FP-PK-SM4O>SEMANTYK
Przedmiot przeznaczony dla przyszłych magistrów polonistyki. Przedmiot daje teoretyczne i praktyczne podstawy wiedzy o semantyce jako nauce opisującej znaczeniową stronę systemu językowego. Na kolejnych zajęciach studenci poznają język jako narzędzie przekazywania informacji, opisywane z perspektywy funkcji komunikacyjnych poszczególnych elementów języka. Istotną część kursu stanowi przegląd współczesnych teorii semantycznych stworzonych na gruncie lingwistyki amerykańskiej, rosyjskiej i środkowoeuropejskiej. Ćwiczenia skoordynowane z wykładami pozwalają studentom opanować praktyczne podstawy wiedzy o systemie leksykalnym polszczyzny. Po ukończeniu zajęć student zna podstawowe pojęcia semantyki (sem, semem, semantem), potrafi omówić filozoficzne i lingwistyczne koncepcje znaczenia oraz scharakteryzować główne nurty semantyki, posiada także wiedzę na temat jej rozwoju; potrafi omówić pojęcie pola semantycznego; zna klasyczny rachunek zdań i klasyczny rachunek kwantyfikatorów; potrafi określić różnice między światem realnym a jego językowym wyobrażeniem, zna pojęcie językowego obrazu świata w relacji do naukowego obrazu świata, potrafi omówić składniki językowego obrazu świata, a także zbudować językowy obraz świata wybranego leksemu polszczyzny.
W cyklu 2021/2022-Z:
Przedmiot przeznaczony dla przyszłych magistrów polonistyki. Przedmiot daje teoretyczne i praktyczne podstawy wiedzy o semantyce jako nauce opisującej znaczeniową stronę systemu językowego. Na kolejnych zajęciach studenci poznają język jako narzędzie przekazywania informacji, opisywane z perspektywy funkcji komunikacyjnych poszczególnych elementów języka. Istotną część kursu stanowi przegląd współczesnych teorii semantycznych stworzonych na gruncie lingwistyki amerykańskiej, rosyjskiej i środkowoeuropejskiej. Ćwiczenia skoordynowane z wykładami pozwalają studentom opanować praktyczne podstawy wiedzy o systemie leksykalnym polszczyzny. Po ukończeniu zajęć student zna podstawowe pojęcia semantyki (sem, semem, semantem), potrafi omówić filozoficzne i lingwistyczne koncepcje znaczenia oraz scharakteryzować główne nurty semantyki, posiada także wiedzę na temat jej rozwoju; potrafi omówić pojęcie pola semantycznego; zna klasyczny rachunek zdań i klasyczny rachunek kwantyfikatorów; potrafi określić różnice między światem realnym a jego językowym wyobrażeniem, zna pojęcie językowego obrazu świata w relacji do naukowego obrazu świata, potrafi omówić składniki językowego obrazu świata, a także zbudować językowy obraz świata wybranego leksemu polszczyzny. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Przedmiot przeznaczony dla przyszłych magistrów polonistyki. Przedmiot daje teoretyczne i praktyczne podstawy wiedzy o semantyce jako nauce opisującej znaczeniową stronę systemu językowego. Na kolejnych zajęciach studenci poznają język jako narzędzie przekazywania informacji, opisywane z perspektywy funkcji komunikacyjnych poszczególnych elementów języka. Istotną część kursu stanowi przegląd współczesnych teorii semantycznych stworzonych na gruncie lingwistyki amerykańskiej, rosyjskiej i środkowoeuropejskiej. Ćwiczenia skoordynowane z wykładami pozwalają studentom opanować praktyczne podstawy wiedzy o systemie leksykalnym polszczyzny. Po ukończeniu zajęć student zna podstawowe pojęcia semantyki (sem, semem, semantem), potrafi omówić filozoficzne i lingwistyczne koncepcje znaczenia oraz scharakteryzować główne nurty semantyki, posiada także wiedzę na temat jej rozwoju; potrafi omówić pojęcie pola semantycznego; zna klasyczny rachunek zdań i klasyczny rachunek kwantyfikatorów; potrafi określić różnice między światem realnym a jego językowym wyobrażeniem, zna pojęcie językowego obrazu świata w relacji do naukowego obrazu świata, potrafi omówić składniki językowego obrazu świata, a także zbudować językowy obraz świata wybranego leksemu polszczyzny. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę o semantyce jako nauce opisującej znaczeniową stronę systemu językowego: zna główne nurty semantyki oraz podstawy rozwoju tej gałęzi językoznawstwa, zna pojęcie językowego obrazu świata oraz składniki JOS, zna teorię pól semantycznych Triera – Weisgerbera, zna klasyczny rachunek zdań i klasyczny rachunek kwantyfikatorów.
Student posiada pogłębioną wiedzę o relacji między światem realnym, językiem a świadomością użytkowników języka, zna trójkąt semiotyczny Ogdena
i Richardsa; potrafi określić relację między światem realnym a światami mentalnymi według koncepcji Jerome’a S. Brunera (świat R, światy M, ŚWIAT R).
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W01, FP2A_W05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:pisemna odpowiedź na 5 pytań otwartych sprawdzających znajomość treści podanych w czasie wykładu
Przygotowanie projektu:praca zaliczeniowa realizowana w kilkuosobowej grupie
Wiedza
Student zna pojęcia semantyki (sem, semem, semantem, potrafi we właściwy sposób posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu semantyki. Student zna także podstawowe pojęcia semantyki kognitywnej (kategoryzacja i różne jej modele, prototyp, zasada rodzinnego podobieństwa, ICM). Student zna definicję znaczenia (w kontekście historycznym – filozoficznym
i lingwistycznym).
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W05, FP2A_W11
Metody weryfikacji:
Kolokwium:pisemna odpowiedź na 5 pytań otwartych sprawdzających znajomość treści podanych w czasie wykładu
Przygotowanie projektu:praca zaliczeniowa realizowana w kilkuosobowej grupie
Umiejętności
Student potrafi, pracując w grupie, dokonać analizy semantycznej wybranego leksemu polszczyzny, organizując własne badania nad materiałem językowym, potrafi także przedstawić wyniki swojej analizy.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U01, FP2A_U02, FP2A_U07, FP2A_U09, FP2A_U13
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:praca zaliczeniowa realizowana w kilkuosobowej grupie
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość złożoności struktury języka oraz wagi badań naukowych opisujących język jako narzędzie przekazywania informacji (z perspektywy funkcji komunikacyjnych poszczególnych elementów języka),
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K02, FP2A_K05
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:praca zaliczeniowa realizowana w kilkuosobowej grupie
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do krytycznej oceny treści językoznawczych i komunikologicznych w swojej działalności zawodowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K04
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:praca zaliczeniowa realizowana w kilkuosobowej grupie