Teoria literatury FP-PK-SL6O>TEORLITE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Zajęcia z teorii literatury są rozszerzeniem i kontynuacją na poziomie uogólnień i syntez problematyki teoretycznoliterackiej pojawiającej się na zajęciach z poetyki. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawową problematyką współczesnej wiedzy o literaturze. Podstawowym celem jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy o współczesnym dyskursie literaturoznawczym; prezentacja problematyki teoretycznej i kluczowych pojęć wykorzystywanych w teorii literatury; pogłębienie wiedzy z zakresu poetyki teoretycznej i opisowej w wymiarze teoretycznym. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Zajęcia z teorii literatury są rozszerzeniem i kontynuacją na poziomie uogólnień i syntez problematyki teoretycznoliterackiej pojawiającej się na zajęciach z poetyki. Jego celem jest zapoznanie studentów z podstawową problematyką współczesnej wiedzy o literaturze. Podstawowym celem jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy o współczesnym dyskursie literaturoznawczym; prezentacja problematyki teoretycznej i kluczowych pojęć wykorzystywanych w teorii literatury; pogłębienie wiedzy z zakresu poetyki teoretycznej i opisowej w wymiarze teoretycznym. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2009.
- Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006 (wybrane artykuły)
- K. Rosner, Semiotyka strukturalna w badaniach nad literaturą, Kraków 1981.
- Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 1-4, Kraków 1970-1992 (wybrane artykuły).
- J. Sławiński, M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, Zarys teorii literatury, Warszawa 1986.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- R. Nycz, Tekstowy świat. Poststruktualizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.
- Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006 (wybrane zagadnienia).
- Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, red. W Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2002 (wybrane zagadnienia).
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie teorie i terminologię ogólną i szczegółową z zakresu teorii literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Wiedza
zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych językoznawstwa i – w wybranym zakresie – innych dyscyplin zajmujących się komunikacją (komunikologią); zna terminologię nauk filologicznych dotyczącą teorii literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W10
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu teorii literatury w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące i dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
potrafi formułować i rozwiązywać dylematy z zakresu teorii literatury, wykorzystując posiadaną wiedzę z zakresu komparatystyki literackiej, ewolucji postaw czytelniczych, związków literatury z życiem danej społeczności, a także ewolucji idei, problemów i motywów
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kompetencje społeczne
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym, zwłaszcza literackim, i korzystania z jego różnorodnych form
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kompetencje społeczne
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy teoretycznoliterackiej, wykorzystywanej w działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin