Pozytywizm i Modernizm FP-PK-SL6O>POZYMODE
Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie studentów z dziełami polskiej literatury pozytywizmu i modernizmu oraz z niektórymi działami z filozofii i z literatury powszechnej (pozytywizm i modernizm); prezentacja głównych motywów, toposów i gatunków literackich typowych dla tych epok; zdobycie przez studenta wiedzy o zasadach funkcjonowania i interpretowania tekstów literackich w ramach procesu historycznoliterackiego. Student potrafi analizować teksty pozytywistyczne i modernistyczne w ramach procesu historycznoliterackiego; potrafi omówić główne nurty filozoficzne i estetyczne oraz główne motywy, toposy i gatunki literackie pozytywizmu i modernizmu.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Markiewicz, Pozytywizm, Warszawa 1978 (bądź wydania późniejsze);
- Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, BN I 249 (wstęp J. Kulczyckiej-Saloni; teksty E. Orzeszkowej, A. Świętochowskiego, P. Chmielowskiego, F. Krupińskiego, B. Prusa, H. Sienkiewicza).
- M. Podraza-Kwiatkowska, Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992 (lub wydania następne);
- A. Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994 (lub wydania następne);
- Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, BN I 212 (wstęp, i ogólna orientacja w całości).
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną ogólną wiedzę o kanonie lektur z literatury polskiej i literatury powszechnej epoki pozytywizmu i modernizmu.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W08
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Wiedza
Student potrafi rozróżnić i opisać główne nurty filozoficzne i estetyczne oraz główne motywy, toposy i gatunki literackie pozytywizmu i modernizmu.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W05, FP1A_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o specyfice i znaczeniu epoki pozytywizmu i modernizmu w procesie historycznoliterackim i ich powiązaniu z innymi epokami.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Umiejętności
Student potrafi we właściwy sposób posługiwać się podstawowymi terminami filozoficznymi, teoretycznoliterackimi i historycznoliterackimi z epoki pozytywizmu i modernizmu oraz zastosować je do analizy zjawisk kulturowych i literackich.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U03, FP1A_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
Student potrafi rozpoznać typowe rodzaje tekstów literackich (ich specyfikę gatunkową i charakterystyczne toposy, symbole) z epoki pozytywizmu i modernizmu oraz jest przygotowany do przeprowadzenia krytycznej analizy i interpretacji wybranych tekstów literatury drugiej połowy XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku (kanon lektur) w celu określenia ich znaczeń w procesie historyczno-kulturowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Zadania domowe:praca pisemna
Umiejętności
Student umie formułować i wyrażać własne poglądy na temat poznawanych tekstów kultury i literatury obu epok i samodzielnie interpretować teksty literackie, filozoficzne i kulturowe z drugiej połowy XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U07, FP1A_U13
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach/przygotowanie do zajęć
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
Student (przyszły nauczyciel, animator kultury, dziennikarz, medioznawca) potrafi docenić i bronić wartości dziedzictwa narodowego i kulturowego zawartych w kanonie tekstów pozytywistycznych i modernistycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach/przygotowanie do zajęć
Zadania domowe:praca pisemna
Kompetencje społeczne
Student jako przyszły nauczyciel czy pracownik firm medialnych jest przygotowany do wykonywania swego zawodu i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach/przygotowanie do zajęć
Zadania domowe:praca pisemna