Literatura współczesna FP-PK-SL6O>LITEWSPO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2019/2020-Z:
Absolwent filologii polskiej (każdej specjalności) musi mieć wiedzę na temat literatury powstającej w latach 1945–2015 (program szkoły średniej takiej wiedzy nie daje). Aby uchwycić proces przemian, trzeba poznać życie literackie epoki (spory i dyskusje pokoleniowe, rozrachunki inteligenckie…) oraz procesy kulturowe warunkujące pojawienie się nowych tendencji, konwencji, form. Założeniem podstawowym jest pokazanie tzw. przełomów (1956, 1968, 1989), w aspekcie ideowo-estetycznym, oraz wykazanie istotnej różnicy między życiem literackim w XX i XXI wieku (literatura krajowa i emigracyjna; dwa obiegi: oficjalny i „podziemny”, dawniej polityka kulturalna, dziś wolny rynek, literatura wobec Internetu…). |
W cyklu 2022/2023-Z:
Absolwent filologii polskiej (każdej specjalności) musi mieć wiedzę na temat literatury powstającej w latach 1945–2015 (program szkoły średniej takiej wiedzy nie daje). Aby uchwycić proces przemian, trzeba poznać życie literackie epoki (spory i dyskusje pokoleniowe, rozrachunki inteligenckie…) oraz procesy kulturowe warunkujące pojawienie się nowych tendencji, konwencji, form. Założeniem podstawowym jest pokazanie tzw. przełomów (1956, 1968, 1989), w aspekcie ideowo-estetycznym, oraz wykazanie istotnej różnicy między życiem literackim w XX i XXI wieku (literatura krajowa i emigracyjna; dwa obiegi: oficjalny i „podziemny”, dawniej polityka kulturalna, dziś wolny rynek, literatura wobec Internetu…). |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
- Cykl: Historia literatury (od literatury staropolskiej do dwudziestolecia międzywojennego)
- Historyczne konteksty literatury i kultury polskiej – znajomość realiów i faktów historycznych
- Teoria literatury/Współczesne teorie literaturoznawcze – umiejętność ich stosowania w praktyce lekturowej.
<b>Literatura podstawowa</b>
- T. Drewnowski, Literatura polska 1944-1989. Próba scalenia: obiegi – wzorce – style,
- B. Kaniewska, A. Legeżyńska, P. Śliwiński, Literatura polska XX wieku, Poznań 2005 (wybrane rozdziały)
- Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka [i in.], Wrocław [i in.] 1993 (wybrane hasła)
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Historia literatury polskiej, tom X. Literatura współczesna 1956-2006, red. Anna Skoczek, Bochnia – Kraków – Warszawa
- M. Kisiel, Pokolenia i przełomy. Szkice o literaturze polskiej drugiej połowy XX wieku, Katowice 2004.
- Literatura emigracyjna 1939–1989, red, M. Pytasz [i in.], t. 1 Katowice 1993, t. II Katowice 1996.
- P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie literaturoznawstwa i związanej z nim wiedzy o kulturze w systemie nauk, jego specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jego rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Wiedza
zna i rozumie metodologię ogólną i szczegółową z zakresu badań literaturoznawczych i związanych z nimi zjawiskami kulturowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:udział w dyskusji
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii literatury w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące i dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:udział w dyskusji
Umiejętności
potrafi formułować i rozwiązywać dylematy dotyczące historii literatury, wykorzystując posiadaną wiedzę z zakresu komparatystyki literackiej, ewolucji postaw czytelniczych, związków literatury z życiem danej społeczności, a także ewolucji idei, problemów i motywów
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U07
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:udział w dyskusji
Kompetencje społeczne
jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym, zwłaszcza literackim, i korzystania z jego różnorodnych form
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy teoretycznoliterackiej, wykorzystywanej w działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach