Literatura powszechna FP-PK-SL6O>LITEPOWS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Wykład z literatury powszechnej wprowadza studentów w historię najważniejszych dzieł literatury powszechnej – od starożytności do postmodernizmu. Próba syntezy literatury powszechnej uwzględnia zjawiska, które są ważne dla rozwoju literatury polskiej oraz kategorie wypracowane przez teorię literatury. Celem wykładów i zagadnień omawianych podczas ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o zjawiskach literackich, które kształtowały przez wieki tradycję literatury światowej i myśl humanistyczną. Celem wykładów i ćwiczeń jest także nabycie przez studentów umiejętności orientowania się w podstawowych epokach historyczno-kulturowych oraz w dziełach autorów najważniejszych dla rozwoju literatury światowej. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykład z literatury powszechnej wprowadza studentów w historię najważniejszych dzieł literatury powszechnej – od starożytności do postmodernizmu. Próba syntezy literatury powszechnej uwzględnia zjawiska, które są ważne dla rozwoju literatury polskiej oraz kategorie wypracowane przez teorię literatury. Celem wykładów i zagadnień omawianych podczas ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o zjawiskach literackich, które kształtowały przez wieki tradycję literatury światowej i myśl humanistyczną. Celem wykładów i ćwiczeń jest także nabycie przez studentów umiejętności orientowania się w podstawowych epokach historyczno-kulturowych oraz w dziełach autorów najważniejszych dla rozwoju literatury światowej. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Historia literatury światowej w dziesięciu tomach (t. 1; t. 6; t. 8; t. 9;). Red. T. Skoczek, Bochnia–Kraków–Warszawa 2003–2008.
- B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej: od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002.
- Postmodernizm. Antologia przekładów. Wybrał, oprac. i przedmową opatrzył R. Nycz, Kraków 1996.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- M. Głowiński, Intertekstualność, groteska, parabola, [w:] Szkice ogólne i interpretacje t. 5 (Prace wybrane M. Głowińskiego pod red. R. Nycza), Kraków 2000.
- Słownik wiedzy o literaturze: pojęcia, problemy, koncepcje. Red. R. Cudak, M. Pytasz, Katowice 2005.
- Wokół gotycyzmów. Red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wybranych problemów teoretycznych i zagadnień praktycznych z zakresu literatury powszechnej. Student ma podstawową wiedzę o znaczeniu literatury powszechnej i jej powiązaniu z literaturą polską.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04, FP1A_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Wiedza
Student posiada ogólną orientację w spuściźnie literatury powszechnej – zna czołowych autorów i najważniejsze aspekty artystyczne ich twórczości. Student posiada wiedzę ogólną dotyczącą periodyzacji, głównych nurtów filozoficznych i tendencji estetycznych omawianych epok kulturowych i literackich. Student zna kanon lektur z literatury powszechnej od starożytności do literatury XX-wieku.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04, FP1A_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
Student kompetentnie operuje podstawowymi pojęciami filozoficznymi, teoretycznoliterackimi i historycznoliterackimi. W sposób właściwy odnosi terminologię do analizowanych faktów artystycznych literatury powszechnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:przygotowanie prezentacji
Umiejętności
Student posiada umiejętność samodzielnej analizy dzieła literackiego i uogólnienia podstawowych tendencji w rozwoju starożytnej i europejskiej myśli estetycznej; umie formułować i wyrażać własne poglądy na temat poznawanych tekstów kultury światowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04, FP1A_U07
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:przygotowanie prezentacji
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym, zwłaszcza literackim, i korzystania z jego różnorodnych form.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach