Komunikacja perswazyjna i manipulacja językowa FP-PK-SL6O>KOMPEMAJ
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istotą perswazji i ze zjawiskami pokrewnymi oraz z różnymi typami tekstów perswazyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów reklamowych. Studenci poznają teoretyczne i praktyczne aspekty perswazji, istotę różnicy między perswazją a manipulacją, bogactwo środków perswazyjnych językowych i pozajęzykowych. Opanują strukturę reprezentatywnych tekstów reklamowych i ich funkcjonowanie w odniesieniu do różnych grup odbiorców, a także poznają nośniki komunikatów perswazyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
- Lewiński P., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
- Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa. 2001.
- Tokarz M., Argumentacja. Perswazja. Manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002.
- Lubaś W., Język w komunikacji, perswazji i reklamie, Dąbrowa Górnicza 2006.
- Skowronek K., Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1993.
- Ziomek J., Retoryka opisowa, Wrocław 1990 (fragmenty).
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie terminologię ogólną i szczegółową z zakresu medioznawstwa i nauk o komunikacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin w formie ustnej
Ocena aktywności na zajęciach
Wiedza
Student zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury (w tym tekstów reklamowych), właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych językoznawstwa i innych dyscyplin zajmujących się komunikacją.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W10
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin w formie ustnej
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
Student potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii medioznawczej, zwłaszcza z zakresu komunikacji perswazyjnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin w formie ustnej
Umiejętności
Student potrafi samodzielnie podejmować (planować i realizować) działania zmierzające do podniesienia wiedzy i umiejętności z zakresu komunikologii, zwłaszcza w obszarze komunikacji perswazyjnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin w formie ustnej
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z obszaru działalności medialnej i/lub promocyjno-reklamowej, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy komunikologicznej/dotyczącej komunikacji społecznej i kulturowej (w tym medialnej), wykorzystywanej w działalności medialnej i/lub promocyjno-reklamowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach