Gramatyka opisowa języka polskiego (składnia) FP-PK-SL6O>GOJPSKLA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Założenia przedmiotu: |
W cyklu 2022/2023-Z:
Założenia przedmiotu: |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 2006.
- Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 2006 (rozdz. VI).
- Saloni, M. Świdziński, Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 1998 (i wyd. nast.).
- Klemensiewicz, Zarys składni polskiej, Warszawa 1963 (i wydania następne).
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Wróbel, Gramatyka języka polskiego, Kraków 2001.
- Saloni, Cechy składniowe polskiego czasownika, Wrocław 1976. (lub Czasownik polski: odmiana, słownik. Warszawa 2002).
- Szpakowicz, M. Świdziński, Zarys klasyfikacji schematów zdaniowych we współczesnej polszczyźnie pisanej, w: „Polonica”, t. VII, Wrocław 1981.
- Świdziński, O dwóch pojęciach współczesnej składni formalnej przydatnych w dydaktyce języka polskiego, „Polonistyka” z. 2, 1981.
- Gołąb, A. Heinz, K. Polański, Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa 1968.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie składni jako subdyscypliny językoznawstwa, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jej rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach
Wiedza
zna i rozumie teorie, metodologię i terminologię z zakresu składni i – częściowo – spokrewnionych z nią innych dyscyplin, m.in. logopedii, jak i pozostałych subdyscyplin językoznawstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu składni w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących właściwego, poprawnego formułowania wypowiedzi pisemnych
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu składni w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, np. logopedycznych i edukacyjnych, dobierając oraz stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT)
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U08
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu składni, przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutując o nich
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi samodzielnie podejmować (planować i realizować) działania zmierzające do podniesienia wiedzy i umiejętności z zakresu składni
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z obszaru kultury, edukacji, działalności medialnej i/lub promocyjno-reklamowej, w których wymagane są kompetencje z obszaru działu gramatyki opisowej, jakim jest składnia
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu składni języka polskiego w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, szczególnie odnoszących się do działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i promocyjno-reklamowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K06
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:dwa śródsemestralne kolokwia pisemne
Ocena aktywności na zajęciach