Polska literatura współczesna FP-N-SM4O>POLLIWSP
Przedmiot – kierowany do obu specjalności – z założenia ma przekazać najnowsze rozpoznania w obszarze zjawisk literackich (i kulturowych) naszej współczesności, zwłaszcza tych po roku 1989. Ponieważ są one zależne od zmieniających się metod czytania i porządkowania, celem jest wskazanie głównych „szkół” krytycznoliterackich (np. hermeneutyczna, socjologiczna, feministyczna, postkolonialna…) oraz problemów z syntezą „tygla”. Trzeba jednak przyjąć jakieś punkty odniesienia (np. do tradycji, wobec „nowoczesności”) i wskazać główne tendencje. Zajęcia ćwiczeniowe koncentrować się będą na poszerzeniu wiedzy słuchaczy o zjawisko tzw. krytyki postkolonialnej, szczególnie w odniesieniu do kultury i literatury polskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976–1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 1999 (wybrane rozdziały).
- Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie, red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2008.
- Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Życie literackie po 1989 roku, red.
- Nowacki, K. Uniłowski, Katowice 2010.
- Achebe, Krytyka kolonialistyczna, tłum. K. Majer, „Literatura na świecie” 2008, nr 1-2.
- P. Markowski, Postkolonializm, w: A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2009.
- W. Said, Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Poznań 2005.
- Skórczewski, Dlaczego Polska powinna upomnieć się o swoją postkolonialność? „Znak” 2007, nr 628.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Nowe dwudziestolecie (1989-2009). Rozpoznania. Hierarchie. Perspektywy, red. H. Gosk. Warszawa 2010.
- D. Nowacki, Ukosem. Szkice o prozie, Katowice 2013.
- Fanon, Wyklęty lud ziemi, tłum. H. Tygielska, Warszawa1985.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
w pogłębionym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie historii literatury, jej specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jej rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:kolokwium pisemne
Wiedza
w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie i terminologię z zakresu historii literatury
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W08
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:kolokwium pisemne
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu historii literatury w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące, a także dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:kolokwium pisemne
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych w celu formułowania i oryginalnego rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów, syntetyzowania idei i punktów widzenia, dobierając oraz stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U08
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny
Kolokwium:kolokwium pisemne
Kompetencje społeczne
jest gotów do krytycznej oceny treści literaturoznawczych, a – w szerszym kontekście – kulturoznawczej, wykorzystywanej w działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
w zaawansowanym stopniu jest gotów do uznawania znaczenia literaturoznawczej, a – w szerszym kontekście – kulturoznawczej, w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, szczególnie odnoszących się do działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach