Metodologie i teorie badań literackich i kulturowych FP-N-SM4O>METEBALK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem zajęć jest obszerna i wszechstronna prezentacja szkół i kierunków metodologicznych w badaniach literackich XX i XXI wieku oraz nabycie przez studentów umiejętności odwołania się do adekwatnej do badanego materiału metodologii badań kulturowych i literackich i zastosowania jej w praktyce badawczej, a także przekazanie studentom podstawowej wiedzy o współczesnym dyskursie literaturoznawczym. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem zajęć jest obszerna i wszechstronna prezentacja szkół i kierunków metodologicznych w badaniach literackich XX i XXI wieku oraz nabycie przez studentów umiejętności odwołania się do adekwatnej do badanego materiału metodologii badań kulturowych i literackich i zastosowania jej w praktyce badawczej, a także przekazanie studentom podstawowej wiedzy o współczesnym dyskursie literaturoznawczym. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003.
- A. Burzyńska, P. Markowski, Teorie literatury XX wieku (podręcznik i antologia), Kraków 2006.
- Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 1983.
- K. Rosner, Semiotyka strukturalna w badaniach nad literaturą, Kraków 1981.
- Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. 1-4, Kraków 1970-1992.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2004.
- J. Culler, Teoria literatury, Warszawa 1998.
- R. Nycz, Tekstowy świat. Poststruktualizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.
- Problemy teorii literatury, pod red. H. Markiewicza, seria 1-4, Wrocław 1987-1998.
- E. Rybicka, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna najważniejsze teorie badań literackich i kulturowych zarówno w wymiarze historycznym, jak i współczesnym, ze szczególnym uwzględnieniem tendencji postmodernistycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W03, FP2A_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Wiedza
Student ma świadomość interdyscyplinarności nauki o literaturze i zna praktyki badawcze innych dyscyplin humanistycznych, student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania tekstów kultury
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W12
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstu kultury, uwzględniając szeroko rozumiane konteksty kulturowe
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U01, FP2A_U10
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student jest w stanie w praktyce badawczej odwoływać się do innych dyscyplin humanistycznych i twórczo stosować właściwe im narzędzia, student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o utworach literackich i innych wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i mediach
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U03, FP2A_U08
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student cechuje się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów, umiejętnością krytycznego myślenia
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K01, FP2A_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student cechuje się obiektywizmem w ocenie zjawisk kulturowych, otwartością wobec odmienności kulturowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K08
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa