Metodologie i teorie badań językoznawczych FP-N-SM4O>METEBAJE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Przedmiot jest przeznaczony dla przyszłych magistrów filologii polskiej. Jego celem jest dostarczenie studentom wiedzy na temat rozwoju językoznawstwa jako jednej z dyscyplin naukowych oraz poznanie jej specyficznego przedmiotu badań – języka jako narzędzia komunikacji, metod jego opisu oraz stosowanych metodologii badawczych. Ćwiczenia skoordynowane z wykładami pozwalają studentom opanować praktyczne podstawy wiedzy o metodologiach stosowanych w badaniach lingwistycznych. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Przedmiot jest przeznaczony dla przyszłych magistrów filologii polskiej. Jego celem jest dostarczenie studentom wiedzy na temat rozwoju językoznawstwa jako jednej z dyscyplin naukowych oraz poznanie jej specyficznego przedmiotu badań – języka jako narzędzia komunikacji, metod jego opisu oraz stosowanych metodologii badawczych. Ćwiczenia skoordynowane z wykładami pozwalają studentom opanować praktyczne podstawy wiedzy o metodologiach stosowanych w badaniach lingwistycznych. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2023/2024-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Grucza, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa 1983.
- Lyons, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1975.
- Lyons, Semantyka 1, Semantyka 2, Warszawa 1984, 1989.
- Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 1975.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Weinsberg, Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983.
- Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, K. Polański, Wrocław 1993.
- -M Paveau, E. G. Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno – porównawczego do pragmatyki, wyd. Avalon 2009.
- Gołąb, A. Heinz, K. Polański, Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa 1968.
- Językowy obraz świata,red. J. Bartmiński, Lublin 1990.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice językoznawstwa jako dyscypliny naukowej oraz zna jej miejsce wśród nauk humanistycznych.
Student zna pojęcia metanauki (stawianie pytań naukowych, definiowanie i błędy definiowania); zna różnice między podziałem logicznym, klasyfikacją i typologią; zna różnice między wnioskowaniem indukcyjnym a wnioskowaniem dedukcyjnym. Student ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych zastosowaniach badań językoznawczych w naukach stosowanych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W01, FP2A_W05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:prezentacja
Wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą pojęcia paradygmatu naukowego oraz historycznej zmienności metod postępowania badawczego. Student potrafi wskazać etapy w rozwoju nauki, przedstawić rozwój kolejnych paradygmatów naukowych, a także powiązać tę zmienność z działalnością wielkich lingwistów (F. de Saussure’a, R. Jakobsona, L. Bloomfielda, J. Baudouina de Courteney, M. Kruszewskiego, N. Chomskiego).
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W01, FP2A_W05, FP2A_W11, FP2A_W16
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę na temat metanauki ze wskazanych źródeł.
Student potrafi opracować prezentację na temat badań lingwistycznych, wybranej szkoły lingwistycznej lub działalności wybranego językoznawcy oraz przedstawić go audytorium.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U14
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student potrafi we właściwy sposób posługiwać się terminami z zakresu metanauki i metodologii badań językoznawczych. Posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na syntetyzowanie idei i punktów widzenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U01, FP2A_U05, FP2A_U07, FP2A_U09
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość złożoności struktury języka oraz wagi badań naukowych opisujących język jako narzędzie przekazywania informacji (z perspektywy funkcji komunikacyjnych poszczególnych elementów języka),
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K02, FP2A_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do krytycznej oceny treści językoznawczych i komunikologicznych w swojej działalności zawodowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:prezentacja