Metodyka nauczania literatury w szkole ponadpodstawowej FP-N-SM4O>MENALISP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Wykłady opierają się na prezentacji teoretycznych zagadnień metodyki nauczania literatury, wspartych konkretnymi przykładami sytuacji dydaktycznych. W ramach zajęć studenci poznają różnorodne metody oddziaływań dydaktycznych, nabędą umiejętności organizowania i planowania lekcji literatury w procesie dydaktycznym. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej. Wykłady opierają się na prezentacji teoretycznych zagadnień metodyki nauczania literatury, wspartych konkretnymi przykładami sytuacji dydaktycznych. W ramach zajęć studenci poznają różnorodne metody oddziaływań dydaktycznych, nabędą umiejętności organizowania i planowania lekcji literatury w procesie dydaktycznym. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- A. Janus-Sitarz, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje, Kraków 2009.
- Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2011.
- Metodyka a nauka o literaturze i nauka o języku / red. D. Michałka, K. Bakuła. Wrocław 2005.
- Polonista w szkole: Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty / red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2004.
- Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury / red. A. Janus-Sitarz. Kraków 2004.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- D. Bernacka, Od słowa do działania. Warszawa 2001.
- K. Schaeffer, Nauczyciel w szkole: Jak przeżyć szkołę. Gdańsk 2008.
- M. Węglińska, Jak przygotować się do lekcji? Kraków 2005.
- S. Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury. Warszawa 2005.
- A. Pilch, Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Kraków 2003.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna zasady organizacji lekcji z wiedzy o literaturze i wie, jakie są warunki jej powodzenia; zna model lekcji uniwersalnej. Wie, jak ważne znaczenie dla kształcenia ucznia ma korelacja pomiędzy kształceniem literackim, kulturowym a językowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W13, FP2A_W19
Metody weryfikacji:
Egzamin
Wiedza
Student zna wybrane metody nauczania i uczenia się w zakresie wiedzy o literaturze; wie, jak realizować tematy związane z kształceniem literackim i kulturowym; Student wie, jak wprowadzać i realizować zagadnienia związane z analizą i interpretacją tekstów literackich
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W09, FP2A_W12, FP2A_W15, FP2A_W17
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
Student potrafi integrować wiedzę i umiejętności z zakresu wiedzy o literaturze z różnymi obszarami kształcenia polonistycznego w tym językowego i kulturowego. Dostrzega interdyscyplinarność przedmiotu i próbuje uświadomić to uczniom.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U06, FP2A_U08
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji z zakresu umiejętności pracy z tekstem, analizy i interpretacji dzieła literackiego i dzieła kultury uczniów szkół ponadpodstawowych;
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U14, FP2A_U15
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne i ocenić ich przydatność; przekazać uczącym się wiadomości o kulturze polskiej i jej historii, szczególnie w zakresie literatury (poziom szkoły ponadpodstawowej); potrafi zorganizować swój warsztat pracy.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U15, FP2A_U16
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za ucznia.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K01, FP2A_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K02, FP2A_K03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student posiada elementarne umiejętności organizacyjne, pozwalające mu na realizacjędziałań dydaktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K07
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa