Metodyka kształcenia językowego w szkole ponadpodstawowej FP-N-SM4O>MEKSJESP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Wykłady opierają się na prezentacji teoretycznych zagadnień metodyki nauczania, przy czym wsparte zostaną praktyczną egzemplifikacją omawianych problemów (konkretne sytuacje dydaktyczne). Natomiast w czasie ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność dokonywania selekcji materiału, trafnego doboru metod nauczania, stosownego doboru narzędzi sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów (zwłaszcza kształcenia językowego), formułowania celów w zakresie edukacji językowej, analizowania zjawisk językowych na różnych poziomach percepcyjnych, kształtowania pojęć z zakresu językoznawstwa na poziomie szkoły ponadpodstawowej, budowania przedmiotowego systemu oceniania. Student pozna także procedury przeprowadzania egzaminu maturalnego. Ponadto słuchacz pozna metody pracy z uczniem dysfunkcyjnym. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykłady opierają się na prezentacji teoretycznych zagadnień metodyki nauczania, przy czym wsparte zostaną praktyczną egzemplifikacją omawianych problemów (konkretne sytuacje dydaktyczne). Natomiast w czasie ćwiczeń student powinien nabyć umiejętność dokonywania selekcji materiału, trafnego doboru metod nauczania, stosownego doboru narzędzi sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów (zwłaszcza kształcenia językowego), formułowania celów w zakresie edukacji językowej, analizowania zjawisk językowych na różnych poziomach percepcyjnych, kształtowania pojęć z zakresu językoznawstwa na poziomie szkoły ponadpodstawowej, budowania przedmiotowego systemu oceniania. Student pozna także procedury przeprowadzania egzaminu maturalnego. Ponadto słuchacz pozna metody pracy z uczniem dysfunkcyjnym. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Chrząstowska B., Kompetencje szkolnego polonisty, cz. I, Warszawa 1995; cz. II, Warszawa 1998.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu aktów prawnych nt. kształcenia polonistycznego (głównie językowego) w szkole ponadpodstawowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W19
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Wiedza
Student wykazuje się wiedzą z zakresu organizacji lekcji kształcenia językowego (w tym posiada pogłębioną wiedzę o metodach nauczania stosowanych na lekcjach z kształcenia językowego, zna zasady organizacji lekcji wie, jakie są warunki jej powodzenia; zna model lekcji uniwersalnej; wie, jak formułować polecenia, jakie są typy zadań i jak konstruować tematy prac pisemnych; wie jak wprowadzać i realizować zagadnienia fleksyjne, składniowe, ortograficzne i morfologiczne w szkole ponadpodstawowej itp.)
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W15, FP2A_W18, FP2A_W19
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, a także integrować wiedzę i umiejętności z rożnych obszarów kształcenia polonistycznego i kulturowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U02, FP2A_U15, FP2A_U16
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej, uczniów szkoły ponadpodstawowej (również wybrać podręczniki oraz pomoce dydaktyczne).
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U14, FP2A_U15
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student posiada kompetencje pozwalające mu na pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U16
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za ucznia.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy językoznawczej i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student posiada elementarne umiejętności organizacyjne, pozwalające mu na realizację
działań dydaktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K07
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa