Literatura Europy Środkowej - w ujęciu komparatystycznym FP-N-SM4O>LIEUSRUK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi przykładami współczesnej literatury fikcjonalnej i niefikcjonalnej Europy Środkowej, a także analiza i interpretacja figur kobiecości (i męskości) uwzględniająca zarówno uniwersalne problemy, jak i sytuacje charakterystyczne dla środkowoeuropejskiego obszaru kulturowego. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi przykładami współczesnej literatury fikcjonalnej i niefikcjonalnej Europy Środkowej, a także analiza i interpretacja figur kobiecości (i męskości) uwzględniająca zarówno uniwersalne problemy, jak i sytuacje charakterystyczne dla środkowoeuropejskiego obszaru kulturowego. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Aleksijewicz, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, przeł. J. Czech, Wołowiec 2015.
- Jelinek, Pianistka, przeł. R. Turczyn, Warszawa 2004.
- Antologia przekładów, wybór, oprac. i przedmowa R. Nycz, Kraków 1997.
- Tomkowski, Dzieje literatury powszechnej, Warszawa 2008.
- Zabużko, Badania terenowe nad ukraińskim seksem, przeł. K. Kotyńska, Warszawa 2003.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- . Allemann, O ironii jako kategorii literackiej, [w:] Ironia, red. M. Głowiński, Gdańsk 2002.
- Banot A.E., Studium kobiecego „ja”, „Świat i Słowo” 2008, nr 1.
- Hulova, Macocha, przeł. J. Różewicz, Wrocław 2017.
- Hutcheon, Teoria parodii. Lekcja sztuki XX wieku, przekł. A. Wojtanowska i W. Wojtowicz, wstęp W. Wojtowicz, Wrocław 2007.
- Zabużko, Siostro, siostro, przeł. K. Kotyńska, D. Mońko, Warszawa 2007.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna najważniejsze dzieła z najnowszej literatury Europy Środkowej i potrafi określić jej charakterystyczne cechy obszaru.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W02
Metody weryfikacji:
Egzamin
Wiedza
Student zna podstawowe gatunki charakterystyczne dla najnowszej literatury Europy Środkowej, potrafi również wykorzystywać zaawansowane narzędzia interpretacyjne do analizy utworów literackich.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W08, FP2A_W12
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Wiedza
Student w pogłębionym stopniu zna terminologię z zakresu teorii literatury.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację tekstu, posługując się, we właściwy sposób, podstawowymi terminami i pojęciami z zakresu historii i teorii literatury oraz krytyki literackiej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy w odniesieniu do zjawiska literatury współczesnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_U06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do krytycznej oceny treści literaturoznawczych wykorzystywanych w działalności kulturalnej, edukacyjnej, medialnej i/lub promocyjno-reklamowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student (przyszły nauczyciel, animator kultury, dziennikarz) potrafi docenić wartości współczesnej literatury powszechnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_K06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa