Wiedza o uczniu o specjalnych potrzebach edukacyjnych FP-N-SL6O>WIUCSPOE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Zajęcia mają na celu przygotować studentów specjalności nauczycielskiej do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Student będzie posiadał wiedzę psychologiczną i pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu w szkole podstawowej. W szczególności zdobędzie wiedzę na temat: b)procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym działalności pedagogicznej(dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), a także ich prawidłowości i zakłóceń, c) wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw, d)współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów. Poruszane będą zagadnienia z zakresu dysleksji rozwojowej, ADD, ADHD i zespołu Aspergera. Tematyka zajęć będzie obejmowała także uczniów uzdolnionych (przede wszystkim humanistycznie). Studenci poznają między innymi zasady, metody, formy pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych oraz z uczniami szczególnie zdolnymi. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu w szkole podstawowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W12, FP1A_W14
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu:prezentacja
Wiedza
Student posiada wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W12, FP1A_W14, FP1A_W16
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu:prezentacja
Umiejętności
Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U15
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Przygotowanie projektu:prezentacja
Umiejętności
Posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U18
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Umiejętności
Potrafi ocenić przydatność typowych metod nauczania języka polskiego, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które związane są z II etapem edukacyjnym
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U16
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student wykazuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K01, FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K09
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja