Warsztat pracy wychowawczej nauczyciela FP-N-SL6O>WAPRWYNA
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi problemami wychowawczymi szkoły, zaburzeniami funkcjonowania ucznia/uczennicy oraz trudnościami psychicznymi wynikającymi z roli zawodowej nauczyciela. Zajęcia mają pogłębić przygotowanie do pracy z dziećmi i młodzieżą w charakterze nauczycieli i wychowawców oraz udoskonalić umiejętności rozwiązywania trudnych sytuacji związanych z tą rolą zawodową.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Materiały dostępne na stronie ORE i CEO np. https://sus.ceo.org.pl/sus/zespol; https://www.programnaukizachowania.pl/
- Aktualne rozporządzenia Ministerstwa Edukacji i Nauki związane m.in. z wychowawczą rolą szkoły: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka
- Badziukiewicz, M. Sałasiński Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005.
- Łobocki, ABC wychowania, Lublin 2003.
- Polak, Bezradność nauczyciela, Kraków 2012.
- Psychologia ucznia i nauczyciela, red. S. Kowalik, Warszawa 2011.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę psychologiczną i pedagogiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu w szkole podstawowej;
w szczególności posiada wiedzę na temat:
a) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), a także ich prawidłowości i zakłóceńb) współczesnych teorii dotyczących wychowania, uczenia się i nauczania oraz różnorodnych uwarunkowań tych procesów;
c) głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W12, FP1A_W14, FP1A_W15
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Zadania domowe:prezentacja konspektu
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o funkcjach i budowie systemu oświatowego; posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji; ma wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców i nauczycieli) i partnerów szkolnej edukacji oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W14, FP1A_W16
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Zadania domowe:prezentacja konspektu
Umiejętności
Student wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów; potrafi ocenić przydatność różnych metod, procedur i dobrych praktyk z zakresu pedagogiki i psychologii oraz dydaktyki i zastosować je w konkretnych sytuacjach w pracy z uczniami.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U15, FP1A_U16
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja konspektu
Umiejętności
Student umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U18
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja konspektu
Kompetencje społeczne
Student wie, na czym polega etyka zawodu nauczyciela i postępuje zgodnie z tymi zasadami; charakteryzuje się wrażliwością, empatią, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja konspektu