Psychologia ogólna FP-N-SL6O>PSYCHOGL
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju człowieka (od dzieciństwa poprzez okres dorastania, dojrzałość aż po starzenie), wychowania oraz zaburzeń funkcjonowania. Zajęcia mają przygotować studentów – na poziomie elementarnym – do pracy z dziećmi i młodzieżą w charakterze wychowawców.
W cyklu 2021/2022-Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju człowieka (od dzieciństwa poprzez okres dorastania, dojrzałość aż po starzenie), wychowania oraz zaburzeń funkcjonowania. Zajęcia mają przygotować studentów – na poziomie elementarnym – do pracy z dziećmi i młodzieżą w charakterze wychowawców. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi rozwoju człowieka (od dzieciństwa poprzez okres dorastania, dojrzałość aż po starzenie), wychowania oraz zaburzeń funkcjonowania. Zajęcia mają przygotować studentów – na poziomie elementarnym – do pracy z dziećmi i młodzieżą w charakterze wychowawców. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- B. Józefik, Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży, Warszawa 2009.
- J. Kielin, Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk 2003.
- E. Pisula, Małe dziecko z autyzmem: diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
- M. Przetacznik-Gierowska, J. Trempała, B. Harwas-Napierała, Psychologia rozwoju człowieka, t. 1-3, Warszawa 2004.
- R. Maxwell, Dzieci, alkohol i narkotyki. Przewodnik dla rodziców, przeł. J. Węgrodzka, Gdańsk 2005.
- P. C. Kendall, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Modele kliniczne i terapeutyczne, przeł. J. Kowalczewska, Gdańsk 2004.
- R. Vasta, M. M. Haith, S. A. Miller, Psychologia dziecka, przeł. M. Babiuch i in., Warszawa 2004.
- W. Badura-Madej, A. Dobrzyńska-Mesterhazy, Przemoc w rodzinie i interwencja kryzysowa, Kraków 2000.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada wiedzę psychologiczną, pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, wychowania, a także zaburzeń w funkcjonowaniu, zorientowaną na zastosowanie w nauczaniu w szkole podstawowej, w szczególności posiada wiedzę na temat:
a) rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno
w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do II etapu edukacyjnego;
b) wychowania, w tym społeczno-kulturowych, psychologicznych i biologicznych podstaw;
c) zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania, w tym ich etiologii i form leczenia.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W12, FP1A_W14
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny obejmujący treści wykładu
Kolokwium:kolokwium obejmujące treści ćwiczeń
Wiedza
Student ma wiedzę na temat podmiotów działalności pedagogicznej (dzieci, uczniów, rodziców
i nauczycieli) oraz specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, wychowawczych oraz klinicznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W14
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin pisemny obejmujący treści wykładu
Kolokwium:kolokwium obejmujące treści ćwiczeń
Umiejętności
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń
pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U18
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium obejmujące treści ćwiczeń
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Umiejętności
Student potrafi analizować własne działania pedagogiczne (dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze) i przeprowadzać ich ewaluację (wskazywać obszary wymagające modyfikacji).
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U16
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium obejmujące treści ćwiczeń
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowych z obszaru edukacji , szczególnie zaś do realizacji zadań nauczyciela-wychowawcy.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do współorganizowania działań związanych z edukacją oraz rzetelnego wypełniania zobowiązań społecznych wynikających z podejmowanej działalności edukacyjnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K08
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja