Pedagogika kultury FP-N-SL6O>PEDAKULTU
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Podstawowym założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z pedagogiką kultury - rozumianej jako wychowanie do wartości. W ramach przedmiotu studenci powinni zapoznać się z pojęciami pedagogika kultury oraz tekst kultury, gdyż są one mocno osadzone w dyskursie nauk humanistycznych i społecznych ‒ zarówno od strony teorii, jak i metodologii badań. Podczas zajęć szczególnie istotne będzie zbadanie myśli aksjologicznej w obszarze kultury: demonstracja obfitości znaczeń pedagogiki kultury, tekstu kultury, odsłonięcie mechanizmów artystycznych i zdolności wpływania na emocje odbiorcy. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Podstawowym założeniem przedmiotu jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z pedagogiką kultury - rozumianej jako wychowanie do wartości. W ramach przedmiotu studenci powinni zapoznać się z pojęciami pedagogika kultury oraz tekst kultury, gdyż są one mocno osadzone w dyskursie nauk humanistycznych i społecznych ‒ zarówno od strony teorii, jak i metodologii badań. Podczas zajęć szczególnie istotne będzie zbadanie myśli aksjologicznej w obszarze kultury: demonstracja obfitości znaczeń pedagogiki kultury, tekstu kultury, odsłonięcie mechanizmów artystycznych i zdolności wpływania na emocje odbiorcy. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Gajda, Pedagogika kultury w zarysie, Kraków 2006.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Biela, Wychowanie a wartości. Geneza i rozwój pedagogiki kultury, edukacji
- Kunikowski, Pedagogika kultury wobec pytań współczesności, XXXVI „Zeszyty
- Milerski, Pedagogika kultury, [w:] Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2003.
- Jankowski, Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie pojęcie pedagogiki kultury, tekstu kultury w odniesieniu do różnych obszarów rzeczywistości.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W12, FP1A_W14
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:prezentacja
Wiedza
Student ma wiedzę o historii myśli aksjologicznej i o jej aktualnej pozycji w dyskursie nauk humanistycznych i społecznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W14
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Zadania domowe:prezentacja
Wiedza
Student zapoznany jest z kanonem wartości obligatoryjnych dla kultury (w tym pedagogiki kultury), z której się wywodzi (np. wolność, równość, tolerancja), ma też wyobrażenie o odmienności i różnorodności innych kultur.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W15
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student potrafi dokonać interpretacji wartościującej dowolnego tekstu kultury.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student potrafi wykroczyć poza schematy wcześniejszych kulturowych przekazów w kierunku indywidualnego, niepowtarzalnego odbioru dzieła (pedagogika krytyczna).
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U06, FP1A_U18
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student doświadcza tekstów z zakresu pedagogiki kultury oraz kultury nie tylko w wymiarze moralnym, intuicyjnie, ale dopuszczając emocje, wyobraźnię, ekspresję.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U05, FP1A_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student otwiera się na potrzebę określonego, całościowego obrazu świata jako przestrzeni wolności i tolerancji dla inności.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K04, FP1A_K07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
Student jest gotów partycypować w komunikacji międzykulturowej i uczestniczyć w dyskursie postrzegającym wartościowanie jako domenę wolności, a nie źródło represji, zakazów i prześladowań.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach