Metodyka nauczania języka i literatury polskiej w szkole podstawowej FP-N-SL6O>MNJLPSP1
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego w szkole podstawowej. Student powinien nabyć umiejętność dokonywania selekcji materiału, trafnego doboru metod nauczania, sposobów sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów w zakresie kształcenia literackiego i językowego, formułowania celów, analizowania zjawisk językowych, definiowania pojęć z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa na poziomie szkoły podstawowej, a także umiejętności tworzenia dokumentacji szkoły. Pozna także metody pracy z uczniem dysfunkcyjnym i szczególnie uzdolnionym. Po kursie student będzie znał: założenia kształcenia literackiego i językowego, i wymagania egzaminacyjne z zakresu nauczania języka polskiego w szkole podstawowej; zagadnienia dotyczące organizacji procesu dydaktycznego na II etapie kształcenia. Student potrafi: integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej i literackiej uczniów szkoły podstawowej (w tym wybrać podręczniki oraz pomoce dydaktyczne); dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne; zorganizować pracę domową ucznia oraz wspomagać jego samokształcenie; skontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie różnych wypowiedzi ustnych i pisemnych. Zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności moralnej wobec uczniów.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna rolę podstawy programowej w pracy nauczyciela i wie, jakie są jej główne założenia w zakresie kształcenia polonistycznego na poziomie szkoły podstawowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W16
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Wiedza
Student zna zasady organizacji lekcji z literatury i kształcenia językowego
Student zna wybrane metody nauczania i uczenia się w zakresie kształcenia literackiego i językowego; wie, na czym polegają tradycyjne metody nauczania języka i literatury oraz metody aktywizujące
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W16
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Zadania domowe:praca zaliczeniowa– konspekty i referaty poświęcone zagadnieniom metodycznym
Wiedza
Student zna zasady konstruowania rozkładu materiału/planów wynikowych, ćwiczeń, testów i sprawdzianów z kształcenia literackiego i językowego. Student posiada wiedzę na temat doboru podręcznika z kształcenia polonistycznego (zwłaszcza kształcenia językowego).
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W16
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Zadania domowe:praca zaliczeniowa– konspekty i referaty poświęcone zagadnieniom metodycznym
Wiedza
Student wie, jak pracować z uczniem dysfunkcyjnym na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej; zna metody pracy z uczniem o szczególnych potrzebach psychofizycznych oraz uczniem zdolnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W14
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Zadania domowe:praca zaliczeniowa– konspekty i referaty poświęcone zagadnieniom metodycznym
Umiejętności
Student potrafi integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku, kształcenia literackiego i kulturowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa– konspekty i referaty poświęcone zagadnieniom metodycznym
Umiejętności
Student potrafi zaplanować pracę dydaktyczną służącą rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U15
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Zadania domowe:praca zaliczeniowa– konspekty i referaty poświęcone zagadnieniom metodycznym
Umiejętności
Student potrafi dobrać odpowiednie metody i środki dydaktyczne.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U15
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Zadania domowe:praca zaliczeniowa– konspekty i referaty poświęcone zagadnieniom metodycznym
Umiejętności
Student potrafi skontrolować i ocenić postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych. Student potrafi zorganizować pracę domową ucznia oraz wspomagać jego samokształcenie.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U16, FP1A_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa– konspekty i referaty poświęcone zagadnieniom metodycznym
Kompetencje społeczne
Student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za ucznia.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Kompetencje społeczne
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy literaturoznawczej i językoznawczej oraz umiejętności; Student ma świadomość odpowiedzialnego przygotowania się do lekcji, potrzeby zaprojektowania i prawidłowego wykonania zadań. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań dydaktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K08
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów
Kompetencje społeczne
Student posiada elementarne umiejętności organizacyjne, pozwalające mu na realizację
działań dydaktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K05
Metody weryfikacji:
Egzamin:egzamin składający się z części ustnej obejmującej treści wykładów