Literatura na świecie FP-N-SL6O>LITNSWIE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/2022-Z:
Wykład z literatury powszechnej wprowadza studentów w historię najważniejszych dzieł literatury powszechnej – od starożytności do postmodernizmu. Próba syntezy literatury powszechnej uwzględnia zjawiska, które są ważne dla rozwoju literatury polskiej oraz kategorie wypracowane przez teorię literatury. Celem wykładów i zagadnień omawianych podczas ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o zjawiskach literackich, które kształtowały przez wieki tradycję literatury światowej i myśl humanistyczną. Celem wykładów i ćwiczeń jest także nabycie przez studentów umiejętności orientowania się w podstawowych epokach historyczno-kulturowych oraz w dziełach autorów najważniejszych dla rozwoju literatury światowej. |
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykład z literatury powszechnej wprowadza studentów w historię najważniejszych dzieł literatury powszechnej – od starożytności do postmodernizmu. Próba syntezy literatury powszechnej uwzględnia zjawiska, które są ważne dla rozwoju literatury polskiej oraz kategorie wypracowane przez teorię literatury. Celem wykładów i zagadnień omawianych podczas ćwiczeń jest zdobycie przez studentów wiedzy o zjawiskach literackich, które kształtowały przez wieki tradycję literatury światowej i myśl humanistyczną. Celem wykładów i ćwiczeń jest także nabycie przez studentów umiejętności orientowania się w podstawowych epokach historyczno-kulturowych oraz w dziełach autorów najważniejszych dla rozwoju literatury światowej. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bałutowa, Opracowanie, [w:] E. Brontë, Wichrowe wzgórza, przekł. J. Sujkowska, BN II, nr 228, Wrocław 1990.
- Kundera, Zdradzone testamenty. Esej, przekł. M. Bieńczyk, Warszawa 2015.
- Zwolińska, Pisać to znaczy żyć. Szkice o prozie Sándora Máraia, Gdańsk 2011.
- J. Butler, Żądanie Antygony. Rodzina między życiem i śmiercią, przekł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010.
- K. Pawlak, Między honorem i hańbą, czyli cielesna tożsamość jako postkolonialna narracja, w: Postpłciowość? Praktyki i narracje tożsamościowe w ponowoczesnym świecie, red. A. E. Banot, A. Barabasz, R. Majka, Bielsko-Biała 2012, s. 108-119.
- Żyć i zginąć w Fjällbacka. Z Camillą Läckberg rozmawia Wojciech Orliński, „Książki. Magazyn do czytania” 2015, nr 1 (wydanie specjalne), s. 12-16.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą wybranych problemów teoretycznych i zagadnień praktycznych z zakresu literatury powszechnej. Student ma podstawową wiedzę o znaczeniu literatury powszechnej i jej powiązaniu z literaturą polską.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04, FP1A_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Wiedza
Student posiada ogólną orientację w spuściźnie literatury powszechnej – zna czołowych autorów i najważniejsze aspekty artystyczne ich twórczości. Student posiada wiedzę ogólną dotyczącą periodyzacji, głównych nurtów filozoficznych i tendencji estetycznych omawianych epok kulturowych i literackich. Student zna kanon lektur z literatury powszechnej od starożytności do literatury XX-wieku.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W04, FP1A_W06
Metody weryfikacji:
Egzamin
Umiejętności
Student kompetentnie operuje podstawowymi pojęciami filozoficznymi, teoretycznoliterackimi i historycznoliterackimi. W sposób właściwy odnosi terminologię do analizowanych faktów artystycznych literatury powszechnej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04
Metody weryfikacji:
Egzamin
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student posiada umiejętność samodzielnej analizy dzieła literackiego i uogólnienia podstawowych tendencji w rozwoju starożytnej i europejskiej myśli estetycznej; umie formułować i wyrażać własne poglądy na temat poznawanych tekstów kultury światowej.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04, FP1A_U07
Metody weryfikacji:
Zadania domowe:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym, zwłaszcza literackim, i korzystania z jego różnorodnych form
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach