Literatura dla dzieci i młodzieży FP-N-SL6O>LITDDZML
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rozwojem literatury dla dzieci i młodzieży - słuchacze kursu poznają specyfikę tej twórczości, jej „osobność”. Prowadzone wykłady mają przede wszystkim uwrażliwić młodych ludzi na wartości artystyczne literatury dla dzieci i młodzieży, uświadamiać im jej wyjątkowy status. W trakcie trwania kursu student zapozna się z wybranymi arcydziełami literatury dziecięcej, pozna gatunki tej literatury i techniki interpretacji wybranych utworów.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992.
- A. Baluch, Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Kraków 2005.
- Z. Bęczkowska, Wartości w świecie dziecka we współczesnej literaturze dla dzieci, Kielce 2000.
- Z. Adamczykowa, Literatura dla dzieci. Funkcje. Kategorie. Gatunki, Warszawa 2001.
- J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- J. Cieślikowski, Literatura osobna, wybór R. Waksmund, Warszawa 1985.
- Dziecko jako odbiorca literatury, red. M. Kielar-Turska i M. Przetacznik-Gierowska, Warszawa 1992.
- Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI wieku, red. J. Papuzińska i G. Leszczyński, Warszawa 2002.
- M. Kwiatkowska-Ratajczak, Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań 1994.
- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat historii piśmiennictwa polskiego, a w szczególności zna epoki, okresy, prądy oraz ich kulturowe i historyczne uwarunkowania; na ich tle umieszcza wiedzę z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP2A_W02, FP2A_W04
Metody weryfikacji:
Wiedza
Student posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat sposobów interpretacji i analizy tekstów literackich, i potrafi odnieść tę wiedzę do analizy i interpretacji utworów z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W14
Metody weryfikacji:
Umiejętności
Student zdobyte umiejętności analizy i interpretacji tekstów literackich przekłada na umiejętności analizy i interpretacji tekstów z zakresu literatury dziecięcej i młodzieżowej, dostosowując zastosowaną metodologię do specyfiki tekstu adresowanego do dziecka
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
Student posiada podstawową umiejętność posługiwania się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, potrafi odnieść się do poetyki i do istoty procesu historycznoliterackiego w dziele literatury dziecięcej lub młodzieżowej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U04, FP1A_U07
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej z obszaru kultury i edukacji , szczególnie zaś do realizacji zadań animatora społeczno-kulturalnego.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Przygotowanie projektu:prezentacja
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
Student poprzez lekturę tekstów dla młodszych odbiorców uczestniczy w życiu kulturalnym, np. młodszych grup społecznych
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K09
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa