Korespondencje sztuk FP-N-SL6O>KORESZTU
Zapoznanie studentów z zagadnieniem powinowactwa sztuk w ujęciu historycznym, wprowadzenie podstawowych kategorii teoretycznoliterackich (mimesis, intersemiotyczność, intertekstualność), przekazanie sposobów rozpoznawania przenikających się form i technik (np. w relacji literatura – architektura – malarstwo – muzyka – film). Nabycie umiejętności analizowania/interpretowania ekfrastycznych tekstów literackich.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Kraków 2004.
- Mimesis w literaturze, kulturze i sztuce, pod red. Z. Mitosek, Warszawa 1992.
- Dziadek , Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice 2004.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Pogranicza i korespondencje sztuk, (red.) T. Cieślikowska, J. Sławiński, Kraków 1980.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma wiedzę z zakresu metod analizy i interpretacji wytworów kultury, właściwych dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych literaturoznawstwa i językoznawstwa i w wybranym zakresie – spokrewnionego z nimi kulturoznawstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W10, FP1A_W11
Metody weryfikacji:
Kolokwium:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja
Wiedza
Ma ogólną wiedzę na temat przenikania się form gatunkowych, wątków, tematów i powinowactwa motywów pomiędzy poszczególnymi sztukami.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W10, FP1A_W11
Metody weryfikacji:
Kolokwium:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student umie stosować „narzędzia analityczne” przy interpretacji konkretnych form. Student zna różne koncepcje „sztuk synkretycznych” – umie przedstawić zjawisko „korespondencji sztuk” w ujęciu historycznym.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja
Umiejętności
Student potrafi formułować i rozwiązywać dylematy z zakresu teorii literatury, wykorzystując posiadaną wiedzę z zakresu komparatystyki literackiej, związków literatury z życiem danej społeczności, a także ewolucji idei, problemów i motywów
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy literaturoznawczej, a w szerszym kontekście – kulturoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja
Kompetencje społeczne
Student potrafi współpracować w grupie, jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego – w oparciu o posiadaną wiedzę i nabyte umiejętności.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K09
Metody weryfikacji:
Kolokwium:praca pisemna
Zadania domowe:prezentacja