Gramatyka historyczna z elementami języka s.c.s. FP-N-SL6O>GRAHISEJ
Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podsystemami językowymi w zakresie najważniejszych zmian w ich rozwoju i mających refleksy we współczesnym języku polskim. Poznanie systemu fonetyczno-fonologicznego języka staro-cerkiewno-słowiańskiego (od którego kurs się rozpoczyna) oraz wyrobienie umiejętności rekonstruowania form prasłowiańskich jest niezbędne podczas studiów z gramatyki historycznej języka polskiego. W czasie ćwiczeń studenci dokonują analizy gramatycznej tekstów zabytków piśmiennictwa s-c-s oraz wczesnych tekstów polskich. Wiedzę gramatyczną uzupełnia się informacjami o prasłowiańskiej rodzinie językowej, jej rozpadzie i dalszej ewolucji aż do ukształtowania się słowiańskich języków narodowych. Ponadto zajęcia mają na celu uświadomienie studentom przyczyn złożoności i niejednoznaczności paradygmatów fleksyjnych we współczesnej polszczyźnie oraz zmian w zakresie budowy słowotwórczej (w tym nazw własnych).
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie miejsce i znaczenie językoznawstwa historycznego – wewnętrznej historii języka (gramatyki historycznej) jako subdyscypliny językoznawstwa, jego specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz kierunki jego rozwoju
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W01
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Wiedza
zna i rozumie teorie, metodologię i terminologię z zakresu językoznawstwa diachronicznego – wewnętrznej historii języka (gramatyki historycznej)
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wewnętrznej historii języka polskiego (gramatyki historycznej) w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów odnoszących się do tekstów powstałych w różnych okresach, właściwie dobierając źródła oraz informacje z nich pochodzące i dokonując oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U03
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu wewnętrznej historii języka polskiego (gramatyki historycznej) w celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów językowych, dobierając oraz stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne (ICT)
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U08
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu wewnętrznej historii języka (gramatycznej), przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutując o nich
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U11
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Umiejętności
potrafi samodzielnie podejmować (planować i realizować) działania zmierzające do podniesienia wiedzy i umiejętności z zakresu historii polszczyzny, szczególnie różnych poziomów gramatycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U17
Metody weryfikacji:
Egzamin
Kolokwium
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z obszaru kultury i edukacji, w których wymagane są kompetencje z obszaru gramatyki historycznej języka polskiego
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Kompetencje społeczne
jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu historii polszczyzny (gramatyki historycznej) w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, szczególnie odnoszących się do działalności kulturalnej i edukacyjnej
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K06
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach