Dydaktyka ogólna FP-N-SL6O>DYDAOGOL
Celem jest wyposażenie studentów w kompetencje umożliwiające zrozumienie procesów edukacyjnych i ich uwarunkowań; zaznajomienie z czynnikami wpływającymi na proces nauczania-uczenia się, rozumienie roli i celów edukacji, stosowanie różnych strategii wspomagania uczenia się w zależności od sytuacji dydaktycznych, kształcenie umiejętności planowania i realizacji pracy dydaktycznej, nabywanie umiejętności komunikacyjnych niezbędnych w procesie nauczania, a także zapoznanie z niektórymi dysfunkcjami możliwymi u uczniów. W ramach ćwiczeń laboratoryjnych słuchacz zaznajomi się z aparaturą pojęciową dydaktyki, niezbędną do dalszego samodzielnego kształcenia (np. opisu procesu kształcenia, interpretacji głównych nurtów dydaktycznych).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2021/2022-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
<b>Literatura uzupełniająca</b>
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma elementarną uporządkowaną wiedzę na temat dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogiki, obejmującą jej terminologię oraz podstawowe tradycyjne i współczesne teorie dotyczące procesu nauczania i uczenia się, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W12
Metody weryfikacji:
Kolokwium:dwa pisemne kolokwia
Wiedza
Student wymienia i charakteryzuje podstawowe teorie nauczania-uczenia się w ujęciu tradycyjnym i współczesnym, przedstawia ich filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne
i psychologiczne podstawy.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W14
Metody weryfikacji:
Kolokwium:dwa pisemne kolokwia
Umiejętności
Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw kształcenia w celu analizowania i interpretowania problemów dydaktycznych, własnych oraz innych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U15, FP1A_U16
Metody weryfikacji:
Kolokwium:dwa pisemne kolokwia
Ocena aktywności na zajęciach:-
Umiejętności
Student potrafi zastosować i ocenić przydatność typowych metod, form i środków kształcenia do realizacji zadań związanych z osiąganiem różnych celów kształcenia oraz posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących planowania działalności dydaktycznej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U18
Metody weryfikacji:
Kolokwium:dwa pisemne kolokwia
Ocena aktywności na zajęciach:-
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli nauczyciela, do przestrzegania etyki zawodowej i wymagania tego od innych, a także do dbałości o dorobek i tradycje wybranego zawodu.
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium:dwa pisemne kolokwia
Ocena aktywności na zajęciach:-