Analiza i interpretacja dzieła literackiego FP-N-SL6O>ANAINDLI
Przedmiotem zajęć jest analiza wybranych utworów zróżnicowanych (liryka, proza narracyjna, małe gatunki epickie, przykładowe formy dramatyczne, literatura faktu). Ćwiczenia wprowadzają w różnorodne strategie czytania i interpretowania dzieł literackich. Proponowane lektury służą rozwijaniu umiejętności analizowania oraz interpretowania utworów literackich w oparciu o znane szkoły teoretyczne i koncepcje interpretacyjne obecne we współczesnym dyskursie krytycznoliterackim. Mają także na celu pokazanie jak rekonstruować tekst utworów zachowując prawo do subiektywnego odbioru tekstu a jednocześnie posługując się jego obiektywną oceną. Przygotowują także studenta do samodzielnej pracy z tekstem.
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- U. Eco, Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków 2008 (lub inne wydanie).
- M. P. Markowski, Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie” 2001, nr 5 (wraz z odpowiedziami T. Kuntza i H. Markiewicza).
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Kulturowa teoria literatury, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006 (dwie wybrane pozycje).
- A. Burzyńska, M. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006 (z tej antologii teksty: P. Ricoeura i H.G. Gadamera)
- Liryka polska. Interpretacje, pod red. J. Prokopa i J. Sławińskiego, Kraków 1971 (i wyd. nast.).
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych literaturoznawstwa i – w wybranym zakresie – spokrewnionego z nim kulturoznawstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_W11
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
potrafi rozpoznać wytwory kultury materialnej i duchowej, właściwe dla kierunku studiów (filologii polskiej) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Umiejętności
potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii teoretycznoliterackiej i z zakresu nauk o kulturze, między innymi biorąc dział w debacie – przedstawiając i oceniając różne opinie i stanowiska oraz dyskutując o nich
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_U12
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach
Zadania domowe:praca zaliczeniowa
Kompetencje społeczne
wykazuje się zdolnością współpracy przy wykonywaniu wspólnych zadań, zdolność prowadzenia dyskusji, określania i obrony własnego stanowiska; zdolność negocjacji. Zdolność odpowiedniego określania priorytetów służących realizacji określonych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
FP1A_K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach