Wstęp do językoznawstwa FL-FH-TB-SL6O>WSDJEZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem dydaktyki akademickiej w ramach tego przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami lingwistycznymi, przydatnymi w praktyce, tj. m. in. w studium nad językiem obcym (jak przykładowo językiem hiszpańskim jako I językiem kierunkowym studiów). Oprócz tego założono ogólne zapoznanie studentów z najważniejszymi teoriami współczesnego językoznawstwa, rodzajami językoznawstwa hic et nunc, jak i na przestrzeni wieków, tj. z historią językoznawstwa. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Bartmiński J. (red.): Współczesny język polski. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2001.
- Grzegorczykowa R.: Wstęp do językoznawstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2007.
- Lachur Cz.: Zarys językoznawstwa ogólnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2004.
- Łuczyński E., Maćkiewicz J.: Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2002.
- Polański K. (red.): Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1995.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Bobrowski I.: Zaproszenie do językoznawstwa. Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego i Polskiej Akademii Nauk. Kraków 1998.
- Jadacka H.: Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2005.
- Lipińska E.: Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
- Markowski A.: Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2006.
- de Saussure F.: Szkice z językoznawstwa ogólnego, przekład, wstęp i red. nauk. M. Danielewiczowa, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2004.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
zna podstawowe szkoły, nurty, terminologię oraz cele badawcze językoznawstwa ogólnego, a zwłaszcza językoznawstwa stosowanego
Powiązane efekty kierunkowe:
FFAHS1A_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium - 80%
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna - 20%
Wiedza
posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii, metodologii i terminologii językoznawstwa i spokrewnionych z nim innych dyscyplin
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W12
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium - 80%
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna - 20%
Umiejętności
posługuje się głównymi teoriami z zakresu językoznawstwa zgodnie z paradygmatami badawczymi studiowanego kierunku i z wykorzystaniem odpowiedniej terminologii
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U09
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium - 80%
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna - 20%
Umiejętności
potrafi rozpoznawać i oceniać podstawowe procesy i zjawiska językowe na podstawie uzyskanej wiedzy z zastosowaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach językoznawczych i/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U06
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium - 80%
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna - 20%
Kompetencje społeczne
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium - 80%
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna - 20%
Kompetencje społeczne
potrafi stosować reguły grzecznościowe i etykietę obowiązującą w języku kierunkowym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K05
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwium - 80%
Przygotowanie projektu:prezentacja multimedialna - 20%