Historia i kultura hiszpańskiego obszaru językowego FL-FH-TB-SL6O>HKHOJ1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w podstawową wiedzę i umiejętności dotyczące wybranych zagadnień z historii, kultury i cywilizacji krajów Ameryki Łacińskiej w epoce prekolonialnej i kolonialnej. Na zajęciach przedstawione zostaną różnorodne środowiska geograficzne, w których rozwijały się omawiane kultury oraz najważniejsze wydarzenia historyczne rozgrywające się na tym terenie. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Łepkowski, Tadeusz, Dzieje Ameryki Łacińskiej. Książka i Wiedza, 1977.
- Marshall, C. Eakin, Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur. Wyd. UJ, Karków, 2009.
- Olko, Justyna, Źrałka, Jarosław, W krainie czerni i czerwieni. Wyd. UW, Warszawa, 2008.
- Popol Vuh. Księga Majów o początkach życia oraz chwale bogów i władców, Dennis Tedlock (red.), tłum. Izabela Szybilska. Helion, 2006.
- Cantarino V., Civilización y cultura de España, The Ohio State University, 1999
- Tadeusz Miłkowski i Paweł Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, 2002.
- Valdeón Baruque, Manuel Tuñón de Lara i Antonio Dominguez Ortiz, Historia Hiszpanii, tłum. Szymon Jędrusiak, Universitas, 2012.
- Marcin Florian Gawrycki Dzieje kultury latynoamerykańskiej, PWN, 2009.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Materiały udostępnione przez prowadzącego
- John Charles Chasteen, Ogień i krew. PIW, 2007.
- Wiesław Dobrzycki, Stosunki międzynarodowe w Ameryce Łacińskiej, historia i współczesność. Scholar, 2000.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, filozoficznych i literackich w wymiarze międzykulturowym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W04
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwia - 50%
Przygotowanie projektu:projekt - 40%
Wiedza
ma podstawową wiedzę dotyczącą specjalności wybranej w ramach kierunku studiów, jej podstaw teoretycznych, terminologii, metodologii oraz zastosowań
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W11
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwia - 50%
Przygotowanie projektu:projekt - 40%
Wiedza
ma podstawową wiedzę o literaturze z danego obszaru kulturowego w zakresie jej historii przy uwzględnieniu periodyzacji oraz głównych nurtów literackich
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwia - 50%
Przygotowanie projektu:projekt - 40%
Umiejętności
potrafi rozpoznawać i oceniać podstawowe procesy i zjawiska literackie, filozoficzne i historyczno-kulturowe na podstawie uzyskanej wiedzy i z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach literaturoznawczych i/lub badaniach interdyscyplinarnych
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U04
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwia - 50%
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach - 10%
Przygotowanie projektu:projekt - 40%
Umiejętności
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu wybranej specjalności w ramach kierunku, aby sprawnie realizować zróżnicowane zadania badawcze i praktyczne wymagane dla tej specjalności
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U13
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwia - 50%
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach - 10%
Przygotowanie projektu:projekt - 40%
Kompetencje społeczne
docenia dziedzictwo literackie i kulturowe wybranego obszaru językowego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie literatury i kultury oraz jest świadomy miejsca i roli literatury we współczesnym świecie
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K02
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwia - 50%
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach - 10%
Przygotowanie projektu:projekt - 40%
Kompetencje społeczne
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:kolokwia - 50%
Ocena aktywności na zajęciach:aktywność na zajęciach - 10%
Przygotowanie projektu:projekt - 40%