Filozofia w tradycjach kulturowych FL-FH-TB-NL6O>FILWTK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem przedmiotu jest wszechstronna edukacja studenta w zakresie kwestii filozoficznych i ich rozwiązań proponowanych przez różne, często odległe tradycje kulturowe. Problematyka wykładów obejmuje zagadnienia z zakresu historii filozoficznej myśli rozwijanej w kulturze zachodniej o korzeniach śródziemnomorskich a także w kulturach dalekowschodnich, gdzie opiera się ona na tradycjach taoizmu, konfucjanizmu i buddyzmu, w tradycji judaistycznej, czy bogatej tradycji kultur arabskich. We wszystkich tych tradycjach wskazane zostają główne nurty, pojęcia i istotne kwestie ontologiczne, epistemologiczne, etyczne, czy nawet estetyczne. Tematyka zajęć koncentruje się na rozwoju różnorodnych idei, teorii, koncepcji i systemów myślowych, które stanowią podstawę kształtowania się sposobów myślenia w świecie współczesnym w nawiązaniu do rozwoju pokrewnych dyscyplin humanistycznych. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- W. Tatarkiewicz: Historia filozofii. T. 1-3. Warszawa 1968;
- Encyklopedia filozofii, pod red. Teda Hondericha, t. I i II, Poznań 1995.
- B. Russel, Dzieje filozofii Zachodu, Warszawa 2000.
- H. Nakamura, Systemy myślenia ludów Wschodu, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Platon: Uczta. Faidros. Warszawa 1993;
- Św. Augustyn: Wyznania. Wydanie dowolne;
- I. Kant.: Prolegomena. Wydanie dowolne; lub: M. Heidegger: Drogi lasu. Warszawa 1997;
- F. Nietzsche: Narodziny tragedii. Warszawa 1990.
- H. Corbin: Historia filozofii muzułmańskiej, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2005
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, filozoficznych i językowych
w wymiarze międzykulturowym.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_W04
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%
Umiejętności
Potrafi rozpoznawać i oceniać podstawowe procesy i zjawiska literackie, filozoficzne i historyczno-kulturowe na podstawie uzyskanej wiedzy i z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach literaturoznawczych i/lub badaniach interdyscyplinarnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_U04
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%
Kompetencje społeczne
Docenia dziedzictwo literackie i kulturowe wybranego obszaru językowego, interesuje się aktualnymi wydarzeniami w dziedzinie literatury i kultury oraz jest świadomy miejsca i roli języka kierunkowego we współczesnym świecie.
Powiązane efekty kierunkowe:
F1A_K02
Metody weryfikacji:
Przygotowanie projektu:100%