Współczesne teorie językoznawcze FL-FA-N-SM4O>WTEJE1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem kursu Współczesne teorie językoznawcze jest zapoznanie studenta z metodologią językoznawstwa autonomicznego, z formalnym i funkcjonalnym podejściem do języka oraz częściowo mentalistycznym Student zapoznał się z językoznawstwem interdyscyplinarnym włączającym liczne koncepcje teoretyczne oraz potrafi odnieść wybrane osiągnięcia Strukturalizmu, Funkcjonalizmu, Generatywizmu i Kognitywizmu do zakresu badawczego kierunku. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Arnoff, M., Rees-Miller, J. Eds. (2004/2000). The Handbook of Linguistics. Blackwell Publishing.
- Giuffrè, M. (2017). Text Linguistics and Classical Studies. Berlin : Springer.
- Laviosa, S., Pagano, A., Kemppanen, H., Ji, M. (2017). Textual and Contextual Analysis in Empirical Translation Studies. Berlin : Springer.
- Fodor, J. A., Katz, J. J., Eds. (1964). The Structure of Language: Readings in the Philosophy of Language. Prentice-Hall, Inc.
- Evans, V., Green, M., (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction, Edinburgh University Press Ltd.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Hoffmann, T. i G. Trousdale (Red.). (2013). The Oxford Handbook of Construction Grammar. Oxford University Press.
- Kalisz, R. (2001). Językoznawstwo kognitywne w świetle językoznawstwa funkcjonalnego. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
- Miššíková, G. (2007). Analysing Translation as Text and Discourse. Praha : JTP.
- Jurin, S., Krišković, A. (2017). Texts and their Usage through Text Linguistics and Cognitive Linguistics Analysis. Faculty of Humanities and Social Sciences in Rijeka. [https://bib.irb.hr/datoteka/901959.Jurin-Kriskovic_texts_and_their_usage_09-6.pdf]
- Geeraerts, D., Ed. (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Mouton de Gruyter.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna w zaawansowanym stopniu zasady przygotowania, analizy i interpretacji tekstów użytkowych i akademickich w języku kierunkowym wg podstaw teoretycznych wybranych metodologii językoznawczych, potrafi zastosowań elementy wybranych metodologii w swojej specjalności.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_W13
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Przygotowanie projektu:25%
Umiejętności
Student poprawnie stosuje terminologię językoznawczą w wypowiedziach pisemnych i ustnych oraz potrafi przypisać ją określonym dyskursom krytyczno-literackim zgodnie z wymogami kierunku.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_U07
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Przygotowanie projektu:25%
Umiejętności
Student potrafi w pogłębiony sposób samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować teksty literackie oraz użytkowe, także zjawiska kulturowe typowe dla zakresu badawczego kierunku wykorzystując również samodzielnie zdobywaną wiedzę selekcjonowaną z tradycyjnych oraz multimedialnych źródeł informacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_U09
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Przygotowanie projektu:25%
Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%