Wybrane zagadnienia językoznawstwa kognitywnego FL-FA-N-SM4O>WJKON1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Założeniem kursu Wybrane zagadnienia językoznawstwa kognitywnego jest zapoznanie studenta z metodologią językoznawstwa nieautonomicznego, z mentalistycznym podejściem do języka, w którym główną rolę odgrywa znaczenie wspólnie z procesami pojęciowymi oraz ucieleśnionym doświadczeniem, w połączeniu z elementami wybranymi z metodologii językoznawstwa autonomicznego. Student zapoznał się z językoznawstwem interdyscyplinarnym włączającym liczne koncepcje teoretyczne oraz potrafi odnieść wybrane osiągnięcia Kognitywizmu i lingwistyki korpusowej do zakresu badawczego kierunku. |
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Evans, V. i M. Green. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Geeraerts, D. i H. Cuyckens (Red.). (2007). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford: Oxford University Press.
- Hoffmann, T. i G. Trousdale (Red.). (2013). The Oxford Handbook of Construction Grammar. Oxford University Press.
- Geeraerts, D., Ed. (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Mouton de Gruyter.
- O''Keeffe i M. McCarthy (Red.). (2010). The Routledge Handbook of Corpus Linguistics. Routledge.
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Talmy, L. (2007). Lexical Typologies. W: T. Shopen (Red.), Language typology and Syntactic Description, Volume III: Grammatical categories and the lexicon (ss. 66–168). Cambridge : Cambridge University Press. (Pierwsze wydanie: 1985).
- Jurin, S., Krišković, A. (2017). Texts and their Usage through Text Linguistics and Cognitive Linguistics Analysis. Faculty of Humanities and Social Sciences in Rijeka. [https://bib.irb.hr/datoteka/901959.Jurin-Kriskovic_texts_and_their_usage_09-6.pdf]
- Lakoff, G. (1987). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Chicago, Ill.: The University of Chicago Press.
- Bybee, J. (2010). Language, Usage and Cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
- Goldberg, A. E. (2006). Constructions at Work: The Nature of Generalization in language. Oxford: Oxford University Press.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna w zaawansowanym stopniu zasady przygotowania, analizy i interpretacji tekstów użytkowych i akademickich w języku kierunkowym wg podstaw teoretycznych wybranych metodologii językoznawczych, potrafi zastosowań elementy wybranych metodologii w swojej specjalności.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_W13
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Przygotowanie projektu:25%
Umiejętności
Student poprawnie stosuje terminologię językoznawczą w wypowiedziach pisemnych i ustnych oraz potrafi przypisać ją określonym dyskursom krytyczno-literackim zgodnie z wymogami kierunku.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_U07
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Przygotowanie projektu:25%
Umiejętności
Student potrafi w pogłębiony sposób samodzielnie, analitycznie i krytycznie interpretować teksty literackie oraz użytkowe, także zjawiska kulturowe typowe dla zakresu badawczego kierunku wykorzystując również samodzielnie zdobywaną wiedzę selekcjonowaną z tradycyjnych oraz multimedialnych źródeł informacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_U09
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%
Przygotowanie projektu:25%
Kompetencje społeczne
Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, ciągłości praktyki komunikacyjnej w języku kierunkowym, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w wymiarze interdyscyplinarnym.
Powiązane efekty kierunkowe:
F2A_K01
Metody weryfikacji:
Kolokwium:50%
Kolokwium:90%
Ocena aktywności na zajęciach:10%
Ocena aktywności na zajęciach:25%