Metodyka pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi FL-FA-N-SM4O>MPUSP2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020/2021-Z:
Przedmiot ma charakter praktyczny i jest skierowany do studentów pierwszego roku studiów magisterskich o specjalizacji nauczycielskiej. Celem zajęć jest zdobycie wiedzy o uczniach o specjalnych potrzebach edukacyjnych, możliwościach ich psychologiczno pedagogicznego wsparcia i organizacji ich procesu nauczania. Powyższa wiedza ma na celu przygotowanie studenta do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych w środowisku szkolnym, świadomej współpracy ze specjalistami i instytucjami diagnozującymi i wspierającymi ich w procesie rozwoju. |
Koordynatorzy przedmiotu
<b>Ocena końcowa</b>
<b>Wymagania wstępne</b>
<b>Literatura podstawowa</b>
- Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016
- Chrzanowska I.,Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015
- Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
- Fintan, J., O’Regan,Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, WSiP, Warszawa 2005.
- Bogdanowicz M., Smoleń M., (red.),Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych, Harmonia, Gdańsk 2014
<b>Literatura uzupełniająca</b>
- Głodkowska J., (red.), Dydaktyka specjalna – w przygotowaniu do kształcenia ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS Warszawa 2010.
- Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, CZĘŚĆII, Warszawa 2010, Recenzent: Joanna Wrona Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwo Edukacji Narodowe (zbiór artykułów)
- Reid. Gavin, Dysleksja, Liber, Warszawa 2005
- Werning R., B. Lutje-Klose., Pedagogika trudności w uczeniu się, Pedagogika GWP, Gdańsk 2009
- A.Borkowska, Zrozumieć świat ucznia z zespołem Aspergera, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2010.
<b>Inne informacje</b>
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz procesów jego wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, psychologicznych, biologicznych i medycznych podstaw w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_W01
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Wiedza
Posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci i młodzieży w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uczniów szczególnie uzdolnionych oraz uczniów z zaburzeniami rozwoju.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_W03
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Umiejętności
Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, interpretowania motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_U02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Umiejętności
Potrafi pracować z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody oraz treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) posługując się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności.
- posiada umiejętności badawcze pozwalające na konstruowanie prostych badań pedagogicznych, rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowywanie wyników obserwacji i formułowanie wniosków.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A_U03, FFA2A_U05
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%
Kompetencje społeczne
Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów.
Powiązane efekty kierunkowe:
FFA2A__K02
Metody weryfikacji:
Ocena aktywności na zajęciach:20%
Sprawdzenie na zajęciach - odpowiedź ustna:80%